dc.description.abstract | Η παρούσα εργασία πραγματεύεται τις αναπαραστάσεις της σχολικής τάξης στον
σύγχρονο γαλλικό κινηματογράφο. Πιο συγκεκριμένα, εξετάζει τον τρόπο με τον
οποίο αναπαρίστανται οι μαθητές, οι εκπαιδευτικοί και η μεταξύ τους σχέση.
Παράλληλα, εξετάζει τις εκπαιδευτικές πρακτικές που αναδεικνύονται από τις
αλληλεπιδράσεις τους, εστιάζοντας στις παιδαγωγικές αντιλήψεις και θεωρητικές
παραδοχές για την παιδική ηλικία και μάθηση από τις οποίες αντλούν. Το σώμα
(corpus) της εργασίας αποτελείται από τρεις (3) γαλλικές ταινίες, οι οποίες έχουν ως
κεντρικό θεματικό άξονα την εκπαίδευση και τους τρόπους προσέγγισης της παιδικής
ηλικίας. Για την ανάλυσή τους βασιστήκαμε στη μέθοδο της θεματικής ανάλυσης,
ενώ παράλληλα αξιοποιήσαμε και στοιχεία από τη θεωρία του κινηματογράφου. Για
τη συλλογή των υπό ανάλυση δεδομένων χρησιμοποιήσαμε καρτέλες φιλμικής
ανάλυσης για κάθε ταινία, με στοιχεία για τα κύρια πρόσωπα κάθε ιστορίας – όπως το
τι αναζητούν, τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά τους κ.ά. – καθώς και με στοιχεία που
αφορούν τις σχέσεις και αλληλεπιδράσεις τους με άλλους χαρακτήρες. Τα ευρήματα
της έρευνας δείχνουν ότι οι συγκεκριμένες ταινίες αναδεικνύουν τόσο παραδοσιακά,
συμπεριφοριστικά μοντέλα μάθησης, όσο και πιο σύγχρονα, κονστρουκτιβιστικά
μοντέλα, εστιάζοντας και έχοντας θετική στάση προς τα δεύτερα. Οι αναπαραστάσεις
αυτές αναδεικνύονται μέσα από τη σύγκρουση των δύο μοντέλων και πιο
συγκεκριμένα, μέσω των αναπαραστάσεων εκπαιδευτικών με σεβασμό προς την
παιδική ηλικία, που προσεγγίζουν τους μαθητές/τριες με εναλλακτικές, αναπτυξιακά
κατάλληλα εκπαιδευτικές πρακτικές, οι οποίοι μάχονται απέναντι σε
συμπεριφοριστές εκπαιδευτικούς και παραδοσιακά δασκαλοκεντρικά εκπαιδευτικά
συστήματα. Στο σύνολό τους οι ταινίες αναδεικνύουν την πολλαπλότητα της παιδικής
ηλικίας και τη σημαντικότητα των μαθητοκεντρικών εκπαιδευτικών προσεγγίσεων
για την ολόπλευρη ανάπτυξη και εξέλιξη των παιδιών._________________________________________________________________________________________________________________________This paper deals with representations of the school classroom in contemporary French
cinema. More specifically, it examines how students, teachers and the relationship
between them are represented, as well as explores the educational practices that
emerge from this interaction, focusing on the pedagogical conceptions and theoretical
assumptions about childhood and learning from which they draw. The selected sample
consists of three (3) French films, which have as their central theme education and the
ways of approaching childhood, highlighting adults' perceptions of it. We based our
analysis on the method of thematic analysis, while also drawing on elements from
film theory. To collect the data under analysis, we used film analysis tabs for each
film, with information about the main characters in each story - such as what they are
looking for, their particular characteristics, etc. - as well as data on their relationships
and interactions with other characters. The research findings show that these films
highlight traditional, behavioural models of learning, as well as modern, constructivist
models, focusing on and having a positive attitude towards the latter. These
representations are highlighted through the conflict of the two models, and more
specifically, through representations of childhood-respecting teachers who approach
students with alternative, developmentally appropriate educational practices, who
struggle against behaviorist teachers and traditional teacher-centered educational
systems. Taken as a whole, the films highlight the multiplicity of childhood and the
importance of student-centered educational approaches for children's all-round growth
and development. | en_US |