Το παιχνίδι και το επιτραπέζιο παιχνίδι, εφαρμογές στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση
Abstract
Τα παιχνίδια όλων των ειδών χαρακτηρίζουν την παιδική ηλικία των παιδιών από
οτιδήποτε άλλο, καθώς δεν νοείται παιδί το οποίο δεν παίζει. Το παιχνίδι, εδώ και
αιώνες κυριαρχεί στην παιδική ηλικία και όχι μόνο. Ο λόγος για τον οποίο αντέχει
τόσους αιώνες, είναι η φύση του. Παράλληλα, το παιχνίδι αντικατοπτρίζει την ζωή
του παιδιού και της εκάστοτε κοινωνίας. Στην παρούσα πτυχιακή εργασία, θα
αναφερθούν πληροφορίες για το παιχνίδι, αλλά και το επιτραπέζιο παιχνίδι. Αρχικά,
παρατίθενται πληροφορίες για την αξία του παιχνιδιού, για το σημαντικό ρόλο που
διακατέχει το παιχνίδι στην ζωή των παιδιών, τα οφέλη που προσφέρονται στο παιδί
μέσω του παιχνιδιού, καθώς επίσης και ορισμένα παιχνίδια στην Ελλάδα. Στην
συνέχεια, ακολουθούν παραδοσιακές προσεγγίσεις για το παιχνίδι. Συγκεκριμένα,
αναγράφονται οι εξής θεωρίες: η θεωρία του Διαμαντόπολου, ο οποίος μίλησε για την
θεωρία της πλεονάζουσας ενεργητικότητας, η θεωρία του Janet, ο οποίος αναφέρθηκε
στην θεωρία της επιτυχίας και της εξάρσεως του Εγώ, η θεωρία της προγονικής
κληρονομικότητας, για την οποία μίλησαν ο E.Haeckel και ο Βελαώρας, η θεωρία της
προπαρασκευαστικής εξασκήσεως, όπου ο πρώτος που αναφέρθηκε ήταν ο
KarlGroos, ακολουθεί η θεωρία της κάθαρσης ή αλλιώς η ψυχαναλυτική θεωρία,
στην οποία αναφέρθηκε ο Έλληνας φιλόσοφος Αριστοτέλης, αλλά και ο Freud και ο
Erickson, στην συνέχεια ακολουθεί η θεωρία της ανακούφισης ή αλλιώς της
αναψυχής, για την οποία οι πρώτοι που μίλησαν ήταν ο Αριστοτέλης και ο Πλάτωνας,
ενώ λίγο αργότερα στην συγκεκριμένη θεωρία αναφέρθηκε και ο Schaller, έπειτα
ακολουθεί η θεωρία της βιολογικής λειτουργίας, στην οποία αναφέρθηκε ο
Claparede, η βιωματική θεώρηση, η θεωρία της πολιτιστικής διαπραγμάτευσης του
Huizinga και τέλος η θεωρία ότι το παιχνίδι είναι η απελευθέρωση της έντασης του
παιδιού και η τέλεια κυριαρχία του εγώ, για την οποία μίλησαν ο Freud, ο Takhar, ο
Δογάνης και ο Erickson. Έπειτα, στο 3ο κεφάλαιο της πτυχιακής εργασίας
αναφέρονται τα επιτραπέζια παιχνίδια, η ιστορία των επιτραπέζιων παιχνιδιών στην
Αρχαία Αίγυπτο και κάποια από τα επιτραπέζια παιχνίδια της Αρχαίας Αιγύπτου.
Στην συνέχεια αναγράφονται οι 15 κατηγορίες των επιτραπέζιων παιχνιδιών οι οποίες
είναι: τα παιχνίδια λογικής, ενέργειας, περιπέτειας, Αμερικανικής Δύσης,
Αρχαιότητας, Ζώων, ελέγχου περιοχής, Δημοπρασιών, καρτών, κτίσματα πόλεων,
επιτραπέζια παιχνίδια πολιτισμού και Αυτοκρατοριών, συνεργασίας, επιδεξιότητας,
επιτραπέζια παιχνίδια με κύριο συστατικό ένα ή περισσότερα ζάρια και τέλος τα
επιτραπέζια παιχνίδια εμπορίου και οικονομίας. Στο τέλος ακολουθεί η έρευνα που
πραγματοποίησα. ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________Toys of all kinds characterize children's childhood more than anything else, as there is
no child who does not play. For centuries, play has dominated childhood and beyond.
The reason why it has endured for so many centuries is its nature. At the same time,
play is a reflection of the life of the child and the society in which he or she lives. In
this thesis, information about the game and also the board game will be mentioned.
Initially, information on the value of play, the important role of play in children's
lives, the benefits offered to the child through play, as well as some games in Greece
will be provided. This is followed by traditional approaches to play. Specifically, the
following theories are mentioned: the theory of Diamantopoulos, who spoke about the
theory of excess energy; the theory of Janet, who referred to the theory of success and
ego exaltation; the theory of ancestral inheritance, which was spoken about by E.
Haeckel and Velaoras, the theory of preparatory practice, where the first to mention it
was Karl Groos, followed by the theory of catharsis or psychoanalytic theory, which
was mentioned by the Greek philosopher Aristotle, but also by Freud and Erickson,
followed by the theory of relief or recreation, which was first mentioned by Aristotle
and Plato, followed by the biological function theory, mentioned by Claparede, the
experiential view, Huizinga's cultural negotiation theory and finally the theory that
play is the release of the child's tension and the perfect domination of the ego,
mentioned by Freud, Takhar, Doganis and Erickson. Then, chapter 3 of the thesis
deals with board games, the history of board games in Ancient Egypt and some of the
board games of Ancient Egypt. Then the 15 categories of board games are listed
which are: logic games, energy, adventure, American West, Ancient Egypt, Animals,
Area control, Auctions, card games, city building, culture and empires board games,
cooperation, skill, board games with one or more dice as the main component and
finally trade and economy board games. At the end of this section is the research I
carried out.