dc.description.abstract | Σκοπός της παρούσας εργασίας είναι να διερευνήσει τις τεχνικές κατάκτησης του
λεξιλογίου κατά τη διδασκαλία των ελληνικών ως δεύτερη/ξένη γλώσσα και τις
στρατηγικές που εντοπίζονται σε δραστηριότητες που προτείνονται σε συγγράμματα
που δημιουργήθηκαν για το σκοπό αυτό. Οι εκπαιδευτικοί αξιοποιώντας τις
στρατηγικές μάθησης, δείχνουν στους μαθητές τον τρόπο να μαθαίνεις και να
κατακτάς τη γνώση, συνειδητά ή υποσυνείδητα.
Στο πρώτο μέρος της εργασίας, γίνεται η θεωρητική θεμελίωση του θέματος μέσα
από τη βιβλιογραφική ανασκόπηση. Παρουσιάζονται και αποσαφηνίζονται βασικοί
όροι της θεματικής, αρχικά λίγο πιο γενικά, σχετικά με τη διγλωσσία, την δεύτερη/ξένη
γλώσσα και τους παράγοντες που επηρεάζουν την εκμάθησή της. Στη συνέχεια,
παρουσιάζονται εννοιολογικά οι στρατηγικές μάθησης και οι ταξινομίες τους, με τη
διαγραμματική παρουσίασή τους μέσα από πίνακες.
Στο δεύτερο μέρος, το ερευνητικό, παρουσιάζονται τα τρία συγγράμματα που
δημιουργήθηκαν για τη διδασκαλία των ελληνικών ως δεύτερη/ξένη γλώσσα σε αυτή
την ηλικιακή ομάδα, το «Μαργαρίτα», το «Θέλεις να παίξουμε;» και το «Γλωσσικό
Υποστηρικτικό Υλικό» του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας. Στο σημείο αυτό,
γίνεται μία προσπάθεια μέσα από την παράθεση των δραστηριοτήτων που υπάρχουν
στα συγγράμματα να παρουσιαστούν οι στρατηγικές που εντοπίζονται σε αυτές,
παραθέτοντας στο τέλος κάθε υποενότητας συγκεντρωτικούς πίνακες. Για την έρευνα
μας, κινηθήκαμε σύμφωνα με την ταξινομία της Oxford (1990). Στο τέλος, του δεύτερου
μέρους, και μετά το πέρας της διεξαγωγής της έρευνας παρουσιάζονται και
σχολιάζονται τα αποτελέσματά της. Τα συμπεράσματα έχουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον,
καθώς μέσα από ένα σχετικά μεγάλο εύρος στρατηγικών που εντοπίζονται, υπάρχουν
κάποιες με πολύ μεγαλύτερο αριθμό εμφάνισης, όπως η επανάληψη, η χρήση εικόνων
για κατανόηση, η μιμητική και χρήση χειρονομιών, γεγονός που συνδέεται με την
ηλικιακή ομάδα του μαθητικού κοινού.
Τέλος, στο τρίτο μέρος της διατριβής, παρατίθεται μία προσωπική διδακτική
πρόταση, αποτελούμενη από τρεις θεματικές ενότητες σε καθεμία από τις οποίες
κάνουμε και μία προσπάθεια ένταξης ψηφιακών μέσων στη διδασκαλία, μέσω
διαδραστικών διαδικτυακών δραστηριοτήτων______________________________________________________________________________________________________________________________ The focus of this study is to investigate the vocabulary acquisition techniques in the
teaching of Greek as a second/foreign language and the strategies identified in
activities proposed in texts created for this purpose. By utilizing various learning
strategies, educators can guide students through learning and mastering, consciously
or subconsciously.
In the first part, theoretical background of the topic is established through literature
review. At first, key terms of the topic are introduced and clarified, such as bilingualism,
second/foreign language and the factors that influence a foreign language learning.
Next, the learning strategies and their taxonomies are presented conceptually, with
their diagrammatic representation in tables.
In the second, research part, the three textbooks created for teaching Greek as a
second/foreign language to this age group, "Margarita", "Do you want to play?" and
"Educational Support Material for Children" of the University of Western Macedonia
are presented. At this point, we attempt, through the presentation of the activities in
the texts, to demonstrate the strategies found in them, providing summary tables with
the findings at the end of each subsection. For our research, we have followed the
Oxford taxonomy. At the end of the second part, and after the survey has been
conducted, the results of the survey are presented and commented on. The findings
of the survey are quite interesting as within a relatively wide range of strategies
identified there are some with a much greater number of occurrences, such as
repetition, the use of pictures for comprehension, mimicking and use of gestures,
which is linked to the students’ age.
Finally, in the third part, a personal teaching proposal is presented, consisting of
three thematic units in each of which we also make an attempt to integrate digital
media into teaching through interactive online activities. | en_US |