Το Ολοκαύτωμα των Ελλήνων Εβραίων μέσα από τις ταινίες μυθοπλασίας και μεγάλου μήκους 1945-1981
Abstract
Αντικείμενο της παρούσας διπλωματικής είναι η διερεύνηση του αποτυπώματος που άφησε το γεγονός του Ολοκαυτώματος στις ελληνικές ταινίες μυθοπλασίας και μεγάλου μήκους. Συγκεκριμένα η έρευνα επικεντρώθηκε στις ταινίες της μεταπολεμικής περιόδου από το 1945 ως το 1981.
Η μελέτη χωρίστηκε σε δύο μέρη, το θεωρητικό και το ερευνητικό. Στο πρώτο μέρος, μελετήθηκε η άνοδος του Χίτλερ στην εξουσία, οι ομάδες που στοχοποιήθηκαν από τους Ναζί και το γερμανικό σχέδιο για την εξόντωση των Εβραίων της Θεσσαλονίκης. Στη συνέχεια ερευνήθηκε η σχέση που έχει ο κινηματογράφος με την ιστορία, με την ιστορική εκπαίδευση και το Ολοκαύτωμα, με την εικόνα και πως η εικόνα αποτελεί ιστορικό τεκμήριο. Παρακάτω παρατίθενται πληροφορίες για τη στάση των εθνικών κινηματογράφων απέναντι στο γεγονός του Ολοκαυτώματος (γαλλική, γερμανική, ιταλική, σοβιετική, ελληνική και οι άλλες κινηματογραφίες ) με τα αντίστοιχα συμπεράσματα.
Στο ερευνητικό, τεκμηριωτικό μέρος καταγράφηκαν δεκαεννιά ταινίες αφού χωρίστηκαν σε περιόδους και αποτυπώθηκαν σκέψεις για την κατανόηση, την ερμηνεία και την αποτίμηση των ταινιών από το κοινό. Η εργασία κλείνει με τους συμπερασματικούς συλλογισμούς και το παράρτημα με χάρτες, φωτογραφίες από τις διώξεις των Εβραίων της Θεσσαλονίκης, αφίσες και σκηνές από τις ταινίες καθώς και βιογραφικά των σκηνοθετών και παραγωγών.
__________________________________________________________________________________________________________________ The object of the present dissertation is the investigation of the imprint left by the event of the Holocaust in the Greek fiction and feature films. Specifically, the research focused on the films of the post-war period from 1945 to 1981.
The study was divided into two parts, the theoretical and the research. In the first part, the rise of Hitler to power, the groups targeted by the Nazis and the German plan to exterminate the Jews of Thessaloniki were studied. Then the relationship between cinema and history, with historical education and the Holocaust, with the image and how the image is a historical presumption was investigated. Below is information on the attitude of national cinemas towards the Holocaust (French, German, Italian, Soviet, Greek and other cinemas) with the respective conclusions.
In the research, documentary part, nineteen films were recorded after being divided into periods and thoughts were recorded for the understanding, interpretation and evaluation of the films by the public.
The work closes with the concluding remarks and the appendix with maps, photos from the persecution of the Jews of Thessaloniki, posters and scenes from the films as well as biographies of the directors and producers.