Η Αρχαιολογία ως μέσο εκπαίδευσης στο σχολείο. Έρευνα σε εκπαιδευτικούς της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης του Ν. Λάρισας
Abstract
Η παρούσα εργασία μελετά τα πεδία της εκπαίδευσης, της αρχαιολογίας και του μουσείου, ώστε να αναδειχθούν οι άξονες που τα συνδέουν, καθώς και οι δυνατότητές τους να συμβάλουν στην ανάπτυξη της μουσειοπαιδαγωγικής στον Ελλαδικό χώρο.
Στο πρώτο μέρος της εργασίας γίνεται ανασκόπηση της βιβλιογραφίας, που αναφέρεται στην δημόσια αρχαιολογία, με ιδιαίτερη έμφαση στον κλάδο των μορφών αρχαιολογικής εκπαίδευσης. Η συγκεκριμένη μελέτη απαρτίζεται από δύο κεφάλαια. Το πρώτο κεφάλαιο αποτελείται από δύο υποενότητες. Πιο συγκεκριμένα, παρουσιάζεται η δημόσια αρχαιολογία και οι μορφές εκπαίδευσης της.
Στην συνέχεια, το δεύτερο κεφάλαιο αποτελείται από τέσσερεις υποενότητες. Αυτές αναφέρονται στην επισκόπηση των μορφών αρχαιολογικής εκπαίδευσης στην Ελλάδα, στην δημόσια αρχαιολογία στον Ελλαδικό χώρο και μελετούν την αρχαιολογική εκπαίδευση από την σκοπιά των εκπαιδευτικών. Επιπροσθέτως, επισημαίνεται η εκπαιδευτική πολιτική αρχαιολογικών μουσείων, καθώς επίσης και η ανάπτυξη της αρχαιολογικής εκπαίδευσης με την βοήθεια της μουσειοπαιδαγωγικής.
Ακολουθεί το δεύτερο μέρος, που περιλαμβάνει τα στατιστικά αποτελέσματα των ερωτηματολογίων και την εξαγωγή συμπερασμάτων.
________________________________________________________________________________________________________________ The current paper studies the fields of education archaeology and museum in order to highlight the connection between them as well as their ability to contribute to the development of museum pedagogy in Greece.
The first part of the paper reviews the literature, which refers to public archeology, with particular emphasis on the field of forms of archeological education. This study consists of two scales. The first consists of two subsections. More specifically, public archeology and its forms of education are presented.
The second chapter consists of four subsections. These refer to the overview of the forms of archeological education in Greece, public archeological education from the point of view of teachers. In addition, the educational policy of archeological museums is highlighted, as well as the development of archaeological education with the help of museum pedagogy.
The second part includes the statistical results of the questionnaires and the drawing of conclusion.