Αξιολόγηση της ποιότητας των εκπαιδευτικών υπηρεσιών σε προγράμματα παιδαγωγικής κατάρτισης στην Ελλάδα. Η περίπτωση της Α.Σ.ΠΑΙ.Τ.Ε.
View/ Open
Date
2023Author
Αθανασιάδης, Αναστάσιος
Athanasiadis, Anastasios
Metadata
Show full item recordAbstract
Η παρούσα διατριβή διερευνά θέματα μέτρησης της ποιότητας των εκπαιδευτικών υπηρεσιών που λαμβάνουν οι υποψήφιοι εκπαιδευτικοί κατά την απόκτηση της διδακτικής και παιδαγωγικής τους επάρκειας. Ο σκοπός της είναι διττός και αναλύεται στους ακόλουθους δύο άξονες. Αναφορικά με τον πρώτο άξονα, επιχειρεί την ανάπτυξη ενός εννοιολογικού μοντέλου και κατ’ επέκταση μιας κλίμακα μέτρησης που θα το υποστηρίζει προκειμένου να αξιολογηθεί η ποιότητα των εκπαιδευτικών υπηρεσιών σε αυτόνομα προγράμματα παιδαγωγικής κατάρτισης στην Ελλάδα. Για να γίνει αυτό, απαιτείται ο σχεδιασμός συγκεκριμένων διαστάσεων της ποιότητας των εκπαιδευτικών υπηρεσιών, οι οποίες θα ανταποκρίνονται τόσο στα ευρήματα της βιβλιογραφίας του πεδίου όσο και στα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του αξιολογούμενου εκπαιδευτικού πλαισίου. Αναφορικά με τον δεύτερο άξονα η διατριβή επιχειρεί να μετρήσει με τη χρήση της νέας κλίμακας μέτρησης την ποιότητα των εκπαιδευτικών υπηρεσιών σε ένα αυτόνομο πρόγραμμα παιδαγωγικής κατάρτισης στην Ελλάδα.
Η συνεισφορά της διατριβής στην επιστημονική γνώση είναι επίσης διττή. Αρχικά προτείνει μία νέα εξειδικευμένη κλίμακα μέτρησης της ποιότητας των εκπαιδευτικών υπηρεσιών. Η κλίμακα EppekQual μετρά την ποιότητα των εκπαιδευτικών υπηρεσιών μέσω έξι διαστάσεων ποιότητας (Εκπαιδευτικό Προσωπικό, Οργάνωση της Διδασκαλίας, Πρόγραμμα Σπουδών, Μαθησιακά Αποτελέσματα, Διοικητικές Υπηρεσίες, Υποδομές) οι οποίες ερμηνεύονται μέσα από συνολικά 34 δείκτες. Οι δείκτες αυτοί κατανέμονται μεταξύ των έξι διαστάσεων ερμηνεύοντας διαφορετικές πτυχές της ποιότητας των εκπαιδευτικών υπηρεσιών από την οπτική των εκπαιδευομένων.Η εξειδίκευσή της σε προγράμματα παιδαγωγικής κατάρτισης για υποψήφιους εκπαιδευτικούς αποτελεί μία σημαντική προσθήκη στο επιστημονικό πεδίο της μέτρησης της ποιότητας των υπηρεσιών γενικώς και ειδικώς στο πεδίο της εκπαίδευσης. Η παρούσα μελέτη είναι η πρώτη προσπάθεια να σχεδιαστεί ένα επιστημονικό εργαλείο μέτρησης της ποιότητας σε εξειδικευμένα προγράμματα παιδαγωγικής κατάρτισης στον Ελληνικό χώρο στην βάση των αντιλήψεων των συμμετεχόντων υποψήφιων εκπαιδευτικών.
Επιπλέον η διατριβή περιγράφει τον τρόπο με τον οποίο θα μπορούσαν οι διοικήσεις των αυτόνομων προγραμμάτων παιδαγωγικής κατάρτισης σε συνεργασία με τις εσωτερικές μονάδες διασφάλισης της ποιότητας των πανεπιστημίων να κατανοήσουν τις προσδοκίες και να ερμηνεύσουν τις αντιλήψεις των καταρτιζόμενων σπουδαστών, ώστε να αξιολογήσουν το επίπεδο της ικανοποίησής τους ως απόρροια του επιπέδου της ποιότητας των υπηρεσιών που προσφέρουν. Με τον τρόπο αυτό θα μπορούν να σχεδιάζουν και να προβαίνουν σε διαρθρωτικές ενέργειες που θα οδηγούν στη βελτίωση της ποιότητας των υπηρεσιών τους και συνακόλουθα στη βιωσιμότητα των εκπαιδευτικών τους προγραμμάτων.
__________________________________________________________________________________________________________________ This dissertation investigates the issues of measuring the quality of educational services received by prospective teachers while developing their teaching and pedagogical competence. Its purpose is twofold and is analyzed along the following two axes: Regarding the first axis, attempts are made to develop a conceptual model and, thus, a measurement scale that will support it in evaluating the quality of educational services in autonomous pedagogical training programs in Greece. To do this, it is necessary to design specific dimensions of the quality of educational services, which will correspond both to the findings of the field's literature and the specific characteristics of the evaluated educational context. Regarding the second axis, the thesis attempts to measure, with the use of the new measurement scale, the quality of educational services in an autonomous pedagogical training program in Greece.
The contribution of the thesis to scientific knowledge is also twofold. Initially, it proposes a new specialized scale for measuring the quality of educational services. The EppekQual scale measures the quality of educational services through six quality dimensions (Teaching Staff, Organization of Teaching, Curriculum, Learning Outcomes, Administrative Services, and Infrastructure) which are interpreted through a total of 34 indicators. These indicators are distributed among the six dimensions, interpreting different aspects of the quality of educational services from the perspective of the trainees. Its specialization in pedagogical training programs for prospective teachers is an important addition to the scientific field of measuring the quality of services in general and specifically in the field of education. This study is the first attempt to design a scientific tool for measuring quality in specialized pedagogical training programs in Greece based on the perceptions of the participating candidate teachers.
In addition, the thesis describes how the administrations of the autonomous pedagogical training programs, in cooperation with the internal quality assurance units of the universities, could understand the expectations and interpret the perceptions of the trainee students to assess their level of satisfaction because of the quality of the services they offer. In this way, they will be able to plan and proceed with structural interventions leading to the improvement of the quality of their services and, consequently, the sustainability of their educational programs.