dc.description.abstract | Οι μαθητές Ρομά αποτελούν μία κοινωνική ομάδα που συχνά αντιμετωπίζει την
περιθωριοποίηση τόσο από την κοινωνία γενικότερα όσο και από το σχολικό
περιβάλλον. Τα παιδιά Ρομά χαρακτηρίζονται από χαμηλές σχολικές επιδόσεις ενώ το
φαινόμενο της σχολικής διαρροής είναι σύνηθες. Πλήθος προγραμμάτων κατά
καιρούς έχουν διεξαχθεί σε μία προσπάθεια να εντάξουν τα παιδιά Ρομά στο σύστημα
εκπαίδευσης. Ωστόσο, το πρόβλημα φαίνεται να εξακολουθεί να υπάρχει καθώς η
βιβλιογραφία δείχνει την ύπαρξη πολλών στερεοτυπικών αντιλήψεων απέναντι τους
που παρεμποδίζουν την ομαλή ένταξη τους στην σχολική κουλτούρα. Οι
στερεοτυπικές αυτές πεποιθήσεις φαίνεται να είναι τόσο από την μεριά των μη-Ρομά
μαθητών όσο και από την μεριά των εκπαιδευτικών. Πράγματι, η βιβλιογραφία
δείχνει πως οι εκπαιδευτικοί έχουν άγνοια για τον τρόπο ζωής των Ρομά. Η άγνοια,
στην Κοινωνική Ψυχολογία, είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την γέννηση
στερεοτυπικών αντιλήψεων. Ωστόσο, το φαινόμενο της κοινωνικής επιθυμητότητας
(τι είναι κοινωνικά αποδεκτό να εκφραστεί) δεν επιτρέπει πάντα την έκφραση
λεκτικών στερεότυπων από την μεριά των εκπαιδευτικών προς τους/τις
μαθητές/μαθήτριες Ρομά. Η καταπίεση των στερεότυπων αυτών συχνά εκφράζεται με
μη-λεκτικούς τρόπους.
Η παρούσα εργασία αποσκοπεί στο να προσθέσει στην βιβλιογραφία γνώση για τα
στερεότυπα που κυριαρχούν στον χώρο των εκπαιδευτικών απέναντι στους μαθητές
Ρομά τόσο σε λεκτικό όσο και σε μη-λεκτικό επίπεδο προσπαθώντας να ελέγξει τον
πιθανόν ρόλο της παρουσίας της κοινωνικής επιθυμητότητας. Για τον σκοπό αυτό
χρησιμοποιείται η μέθοδος της παρατήρησης σε συνδυασμό με ένα ερωτηματολόγιο
τόσο για τις αντιλήψεις των ίδιων των εκπαιδευτικών-συμμετεχόντων όσο και εκείνες
που θεωρούν πως κατέχει ένας/μία υποτιθέμενος/η εκπαιδευτικός. _____________________________________________________________________________________________________________________ Roma students constitute a social group with specific features that it often confronts
social isolation both in society in general but also in the school environment. Roma
students often exhibit poor school performance that can lead to high drop-out school
rates. A number of programs have attempted to enhance the successful inclusion of
this social group into the school life.
Nevertheless, the literature still indicates high rates of stereotypical beliefs towards
Roma students which functions as an obstacle to their successful inclusion in the
school culture. These stereotypical beliefs are coming both from the side of the nonRoma students but also from the side of the teachers. Teachers ignore basic
knowledge regarding the Roma culture. Ignorance, in the field of social psychology,
is strongly related to the raise of stereotypes. However, the social desirability
phenomenon (the phenomenon in which the person acts in the way that is socially
appropriate suppressing his/her true intentions and beliefs), does not always allow the
expression of verbal stereotypes which are often expressed with non-verbal ways.
The present study aims to add to the literature about teachers’ stereotypes, both verbal
and non-verbal, towards Roma students, by trying to control the social desirability
phenomenon. To achieve this, the present study uses both a questionnaire about
stereotypical views of the participants themselves but also about the views of a
hypothetical teacher. The observational method is also used in order to examine the
degree to which the verbal stereotypes are in line with the non-verbal ones | en_US |