dc.description.abstract | Η παρούσα μελέτη στοχεύει στη διερεύνηση, με βάση τις απόψεις των εκπαιδευτικών, της ετοιμότητας των σχολείων πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης αναφορικά με τη διαχείριση κρίσεων (κρίσεις όπως θεομηνίες, σεισμοί, πυρκαγιές, πλημμύρες, τραυματισμοί εξαιτίας των κτιριακών εγκαταστάσεων και της υλικοτεχνικής υποδομής, βία ανάμεσα σε μαθητές, βανδαλισμοί, εκφοβισμός μαθητών από συμμαθητές τους). Κεντρικοί στόχοι της παρούσας ερευνητικής μελέτης είναι να αναδείξει τους κινδύνους πρόκλησης κρίσεων, να παρουσιάσει το επίπεδο λήψης προληπτικών μέτρων σε περιπτώσεις κρίσεων, να αξιολογήσει το βαθμό επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών για περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης, να διερευνήσει αν το σχολείο είναι ασφαλής χώρος για μαθητές και εκπαιδευτικούς και να εξετάσει την παροχή ψυχολογικής στήριξης στους μαθητές σε περιπτώσεις κρίσεων. Έτσι διενεργήθηκε έρευνα σε δείγμα 124 εκπαιδευτικών από 25 σχολεία (ολιγοθέσια, 6/θέσια, 8/θέσια, 10θέσια, και 12/θέσια) πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης του Δήμου Βόλου. Το ερευνητικό εργαλείο που χρησιμοποιήθηκε ήταν προσαρμογή από ερωτηματολόγιο άλλων ερευνητών σταθμισμένο σε ελληνικό πληθυσμό και άρα έγκυρο και αξιόπιστο.
Τα αποτελέσματα της έρευνας ανέδειξαν ότι τα σχολεία αποτελούν συχνά χώρους πρόκλησης ατυχημάτων, γεγονός το οποίο δεν επηρεάζεται από το μέγεθος του σχολείου. Βασικός παράγοντας πρόκλησης ατυχημάτων αποτελεί η επιθετικότητα των μαθητών, φαινόμενο που παρατηρείται ιδιαίτερα στα μεγαλύτερα σχολεία. Ο σχεδιασμός του σχολείου για έκτακτα περιστατικά περιορίζεται κυρίως στην αντιμετώπιση σεισμών αλλά και πυρκαγιών. Ιδιαίτερη είναι η προσοχή που δίνεται στην παροχή πρώτων βοηθειών, αφού οι περισσότεροι εκπαιδευτικοί τόσο οι άνδρες όσο και οι γυναίκες ανεξαρτήτως οικογενειακής κατάστασης επιμορφώνονται σχετικά, σε αντίθεση με την αντιμετώπιση έκτακτων αναγκών. Τα προληπτικά μέτρα στα σχολεία είναι περιορισμένα, ενώ το σχολείο δεν είναι εντελώς ασφαλές για τους μαθητές. Το περιβάλλον του σχολείου προκαλεί άγχος στους εκπαιδευτικούς, ενώ οι ίδιοι έχουν ζητήσει την υποστήριξη του σχολικού ψυχολόγου σε περιπτώσεις κρίσεων. Τέλος, έχουν αντιληφθεί περιστατικά σχολικού εκφοβισμού, φαινόμενο πολύ σοβαρό για το κλίμα και την εκπαιδευτική διαδικασία, το οποίο αντιμετωπίστηκε από το σύλλογο διδασκόντων.The present study aims to examine, based on teachers’ views, the preparedness of primary schools in regard to crisis management (crises such as natural disasters, earthquakes, fires, floods, injuries due to buildings and material-technical infrastructure, violence among students, vandalism, bullying students from their peers). Central objectives of the present research study are to highlight the dangers from the challenge of crisis, tο present the level of preventive measures in case of crisis , to assess the extent of teacher training for emergencies, to investigate whether the school is a safe place for students and teachers and to consider providing psychological support to students in crisis situations. For this purpose, a research has been conducted on a sample of 124 teachers from 25 primary schools (multigrade, 6/seat, 8/seat, 10/seat, 12/seat) of Municipality Volos. The result tool used was a questionnaire adapted by other researchers weighted in Greek population and therefore valid and reliable.
The results of the study revealed that schools are often sites of accidents, which is not affected by the size of schools. The main accident factor is the aggressiveness of students, a phenomenon particularly observed in larger schools. The school planning for emergencies is limited primarily in the confrontation of earthquakes but also fires. Particular attention is given to first aid, since most teachers both men and women regardless of marital status are trained relatively, as opposed to dealing with emergencies. Preventive measures in schools are limited, while school is not completely safe for students. The school environment is stressful for teachers, while they themselves have requested the support of the school psychologist in case of crisis. Finally, they have realized incidents of school bullying, a phenomenon very serious for the climate and the educational process, which was handled by the teachers’ association. | en_US |