Διερεύνηση της επαγγελματικής ικανοποίησης των εκπαιδευτικών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης
Abstract
Τις τελευταίες δεκαετίες, η επαγγελματική ικανοποίηση των εκπαιδευτικών μελετάται συστηματικά τόσο στο διεθνή όσο και στον Ελλαδικό χώρο. Το θέμα της έρευνας είναι από τα πλέον δημοφιλή, αλλά και επίκαιρο, αφού μελετά μια δυναμική κατάσταση που αλλάζει ανάλογα με το κοινωνικό, πολιτισμικό και οικονομικό πλαίσιο στο οποίο διαμορφώνεται.
Σκοπός της έρευνας είναι η διερεύνηση των παραγόντων που επηρεάζουν την επαγγελματική ικανοποίηση των εκπαιδευτικών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, η καταγραφή των απόψεων των εκπαιδευτικών σχετικά με την επαγγελματική τους ικανοποίηση, σε ποιο βαθμό είναι ικανοποιημένοι από την εργασία τους και ποιοι από τους τομείς της εργασίας των εκπαιδευτικών τους ικανοποιούν περισσότερο ή λιγότερο.
Για τη συλλογή στοιχείων της έρευνας, χρησιμοποιήθηκε το ερωτηματολόγιο MSQ. Η έρευνα διενεργήθηκε το Νοέμβριο του 2016 σε σχολεία δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης της πόλης της Πτολεμαΐδας. Ερωτηματολόγια διανεμήθηκαν ηλεκτρονικά σε 5 γυμνάσια, 3 γενικά λύκεια και 2 επαγγελματικά λύκεια της πόλης. Το δείγμα αποτέλεσαν 108 «εν ενεργεία» εκπαιδευτικοί όλων των κλάδων.
Συμπερασματικά, οι Έλληνες εκπαιδευτικοί δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης δείχνουν αρκετά ικανοποιημένοι από την εργασία τους. Εκφράζουν ιδιαίτερη ικανοποίηση από τη δυνατότητα να έχουν σταθερή εργασία, ενώ ικανοποιημένοι είναι και από τη δυνατότητα να δρουν σύμφωνα με τη συνείδησή τους κατά την εργασία τους. Αντίθετα, δυσαρεστημένοι δηλώνουν τόσο από τις απολαβές τους όσο και από τις ευκαιρίες επαγγελματικής εξέλιξης που έχουν.Last decades, the teachers’ job satisfaction is investigated systematically either around the world or in Greece. The subject of the research is the most popular and topical issues nowadays since it is studying a dynamic state that changes depending on the social, cultural and economical context in which is formed.
The purpose of the present study is firstly to investigate the factors which affect the job satisfaction of Secondary School teachers. Secondly, to record their perceptions about their job’s fulfilment and the level of their work pleasure. Finally, it records their more or less satisfied sections in it.
Primary elements were collected by Minnesota Satisfaction Questionnaire. The survey was conducted in November 2016 in secondary schools of the town of Ptolemaida. Questionnaires were electronically distributed in 5 junior high schools, 3 senior high schools and 2 vocational schools of the town. The sample was consisted of 108 “active” teachers of all disciplines.
In conclusion, Greek Secondary School teachers seem to be quite satisfied by their job. They are warmly welcomed by the ability to act according to their conscience in their job and much more by the opportunity to have a permanent job. However, they declare dissatisfaction by both their earnings and the professional development opportunities.