Η εκπαιδευτική-γλωσσική πολιτική στους νομούς Πέλλας και Κιλκίς στις αρχές του 20ού αιώνα
Abstract
Η παρούσα εργασία μελετά την ελληνική εκπαιδευτική - γλωσσική πολιτική σχετικά με τους ξενόφωνους πληθυσμούς στις περιφέρειες Πέλλας και Κιλκίς στις αρχές του 20ού αιώνα, όπως αυτή αποτυπώθηκε μέσα από τις εκθέσεις των επιθεωρητών δημοτικής εκπαίδευσης. Μέσα από τη μελέτη αναδεικνύεται ο κεφαλαιώδης ρόλος της εκπαίδευσης των ξενόφωνων πληθυσμών, η οποία ήταν ο ακρογωνιαίος λίθος για τη γλωσσική αφομοίωση και τη δημιουργία εθνικής ομοιογένειας στις περιοχές αυτές. Τα ευρήματα των εκθέσεων αυτών γίνονται επίκαιρα εξαιτίας της πραγματικότητας που διαμορφώνεται στην Ελλάδα του 21ου αιώνα με την «πολυχρωμία» ανθρώπων και γλωσσών. Στη νέα πραγματικότητα που διαμορφώνεται υπάρχει η επιλογή της αξιολόγησης των λαθών του παρελθόντος, της διδασκαλίας από αυτά και της σύνθεσης μέσω της αντίθεσης ή της αγκύλωσης σε παλαιωμένες και ιδεοληπτικές μεθόδους του παρελθόντος. Ως πηγή διερεύνησης της εκπαιδευτικής - γλωσσικής πολιτικής στις περιφέρειες της Πέλλας και του Κιλκίς χρησιμοποιήθηκαν εκθέσεις των Επιθεωρητών Δημοτικής Εκπαίδευσης προς το οικείο Εποπτικό Συμβούλιο και τη Γενική Διοίκηση Μακεδονίας περιόδου 1914 - 1927, ιδιοκτησίας ΓΑΚ (Γενικά Αρχεία Κράτους: Αρχεία Ν. Πέλλας και Ν. Κιλκίς) και αρχεία της Ιστορικής και Λαογραφικής Εταιρίας Γιαννιτσών «Ο ΦΙΛΙΠΠΟΣ».The present paper studies the Greek state educational and language policy concerning non Greek - speaking populations in the regions of Pella and Kilkis, as seen through the reports by Primary Education inspectors in the early 20th century. This study wishes to highlight the crucial role of educating non Greek - speaking populations, which was the cornerstone for linguistic assimilation and thus the formation of national homogeneity in these regions. The findings from these reports become opportune because of the new reality now being formed in 21st century Greece, with a diversity of people and languages. In this new reality, there is a choice of either evaluating past mistakes in order to learn from them and achieve synthesis through antithesis, or sticking to outdated and obsessive methods of the past. The research sources for the educational and language policy in the regions of Pella and Kilkis mainly include reports by Primary Education inspectors to the local Supervisory Board and the General Administration of Macedonia in the years 1914 -1927 owned by the General State Archives of Greece (concerning the prefectures of Pella and Kilkis), as well as the archives of the Historical and Folklore Society of Giannitsa 'O PHILLIPOS' (King Philip).