Αποτυπώνοντας την κρίση. Μια ερμηνευτική προσέγγιση έργων ζωγραφικής και λεκτικών εκφράσεων μαθητών της ΣΤ΄ Δημοτικού για την οικονομική κρίση στην Ελλάδα
Abstract
Σε μια χώρα όπου τα τελευταία επτά χρόνια η οικονομική κρίση αποτελεί το βασικό θέμα στα μέσα ενημέρωσης, στην οικογένεια και στον ευρύτερο κοινωνικό περίγυρο, παρουσιάζει ενδιαφέρον η κατανόηση του τρόπου με τον οποίο τα παιδιά αντιλαμβάνονται την κρίση. Η παρούσα εργασία έχει σαν στόχο να διερευνήσει την οπτική και τις αντιλήψεις των παιδιών που σχετίζονται με την οικονομική κρίση, να αναδείξει τα συναισθήματά τους και τον τρόπο με τον οποίο επεξεργάζονται όλο αυτό το φαινόμενο. Για τον λόγο αυτό, κλήθηκαν μαθητές και μαθήτριες της ΣΤ΄τάξης Δημοτικών Σχολείων, διαφόρων περιοχών της Κεντρικής Μακεδονίας και διαφορετικών κοινωνικοοικονομικών στρωμάτων, άλλοι να ζωγραφίσουν και άλλοι να γράψουν λεκτικές εκφράσεις σχετικά με την κρίση. Για την ανάλυση των ιχνογραφημάτων επιχειρήθηκε μια σημειωτική προσέγγιση στηριζόμενη στο μοντέλο της Γραμματικής του οπτικού σχεδιασμού των Kress και van Leeuwen. Αντίστοιχα, η ανάλυση των λεκτικών εκφράσεων έγινε με θεματική ανάλυση περιεχομένου. Τα αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν ότι τα παιδιά αντιλαμβάνονται σε μεγάλο βαθμό τις οικονομικές, κοινωνικές και συναισθηματικές επιπτώσεις της κρίσης καθώς και ότι αυτή έχει άρρηκτη σχέση με την πολιτική. Ταυτόχρονα έδειξε ότι αντιμετωπίζουν ρεαλιστικά, με υπευθυνότητα, σοβαρότητα αλλά και ευαισθησία τα σοβαρά θέματα της επικαιρότητας.In a country where the financial crisis has been the main topic of discussion on the media, in the home and in the wider social environment for the past seven years, interest has arisen in understanding how children perceive the crisis. This dissertation aims to explore children's perspectives and thoughts concerning the financial crisis, as well as demonstrate their feelings and the way in which they deal with this phenomenon. To this end, sixth-grade primary school pupils of different socioeconomic backgrounds, from various districts of Central Macedonia, were asked either to draw pictures or write verbal expressions regarding the crisis. A semiotic approach, based on Kress and van Leeuwen's Grammar of Visual Design, was applied for the analysis of the sketches. Respectively, the verbal expressions were analysed according to their thematic content. The results of this research have shown that children are able to perceive to a great extent the financial, social and emotional implications of the crisis, as well as its close connection to politics. At the same time, the research has indicated that children confront serious current issues realistically, not only in a responsible and serious way but also with sensitivity.