dc.description.abstract | Στην παρούσα εργασία επιχειρείται η ανάλυση και η ερμηνεία του περιεχομένου των αναλυτικών προγραμμάτων της ελληνικής προσχολικής εκπαίδευσης, από το 1896 έως και το 2011. Παρακολουθείται και σκιαγραφείται η πορεία εξέλιξής τους αναφορικά με τους σκοπούς, τις μεθοδολογικές υποδείξεις, τα γνωστικά αντικείμενα, τον επιδιωκόμενο ρόλο της νηπιαγωγού, την προτεινόμενη αξιολόγηση των μαθητών και το συνοδευόμενο υποστηρικτικό υλικό. Το ερευνητικό ενδιαφέρον εστιάστηκε στον προσδιορισμό της τυπολογίας των αναλυτικών προγραμμάτων και της συμφωνίας του περιεχομένου τους με τα κυρίαρχα παιδαγωγικά ρεύματα της κάθε εποχής. Επιπροσθέτως, επικεντρώθηκε στον εξελικτικό προσδιορισμό των σκοπών της προσχολικής εκπαίδευσης και του ρόλου της νηπιαγωγού, όπως αυτοί αναδεικνύονται μέσα από τα αναλυτικά προγράμματα. Για την διεξαγωγή της παρούσας έρευνας επελέγη η ερμηνευτική μέθοδος, με σκοπό την κατανόηση του περιεχομένου των προγραμμάτων, ώστε να απαντηθούν τα παραπάνω ερευνητικά ερωτήματα. Αρχικές πηγές της έρευνας αποτέλεσαν τα Διατάγματα των αναλυτικών προγραμμάτων, από το 1896 έως το 2011, και δευτερεύουσες πηγές, τα διάφορα βιβλία ή οδηγοί, τα οποία συνόδευαν τα αναλυτικά προγράμματα, ως υποστηρικτικό τους υλικό. Μετά την ανάλυση των δεδομένων διαπιστώθηκε ότι τα πρώτα προγράμματα, από το 1896 έως και το 1980, σχεδιάστηκαν σύμφωνα με τις αρχές των παραδοσιακών προγραμμάτων. Αντίθετα, η περιγραφή του προγράμματος του 1989, όπως και των δύο επόμενων, έρχεται σε συμφωνία με τα δομικά χαρακτηριστικά των curricula. Επιπλέον, από την ερμηνεία των δεδομένων προέκυψε ότι τα κυρίαρχα παιδαγωγικά ρεύματα της κάθε εποχής και οι ιδέες τους για τη φύση του παιδιού επηρέασαν τον τρόπο σχεδίασης και το περιεχόμενο του εκάστοτε προγράμματος. Το γεγονός αυτό, είναι μια από τις αιτίες των διαφορών στο περιεχόμενο των υπό μελέτη προγραμμάτων. Ακόμη, διαπιστώθηκε ότι ο σκοπός της προσχολικής εκπαίδευσης, αλλά και ο προσδοκώμενος ρόλος της νηπιαγωγού μεταβάλλονται μέσα στο χρόνο, ακολουθώντας διαφορετικές επιδιώξεις, οι οποίες σχετίζονται με τις προτεραιότητες του εκάστοτε προγράμματος. Το κάθε πρόγραμμα προσδιορίζει, λοιπόν, διαφορετικά το σκοπό της προσχολικής εκπαίδευσης και προσδίδει στη νηπιαγωγό ανόμοια κάθε φορά χαρακτηριστικά, ανάλογα με τη χρονολογία έκδοσής του, την τυπολογία στην οποία ανήκει και τις εκάστοτε οικονομικές, πολιτικές και κοινωνικές συνθήκες της κάθε εποχής. In this paper, we aim to analyze and interpret the content of analytic programs of the Greek early childhood education from 1896 to 2011. We have monitored and outlined the progress of these programs regarding the purposes, the methodological indications, the subjects, the intended role of the kindergarten teacher, the proposed evaluation of students and the associated support materials. The research interest focuses on the typology definition of the analytic programs and the accordance of their content with the major pedagogical currents of each time period. Furthermore, the research focused on unveiling the changing aims of early childhood education curricula, as well as the emerging role of the kindergarten teacher as these appeared in the curricula. The interpretative method was selected to conduct this research, aiming the comprehension of the programs’ content. The original sources of the research were the Decrees of the analytical programs, from 1896 to 2011, and secondary sources were books or guides which accompanied the programs, as the supportive material. After the data analysis it was noted that the first programs, from 1896 to 1980, were designed according to the principles of traditional programs. On the contrary, the description of the 1989 program and the following two, consort with the structural features of the curricula. Moreover, the interpretation of the data came of the main pedagogical trends of each era and their ideas for the child’s nature affected the way of designing and the content of each program. This fact is one of the reasons for the differences of the content of the under-research programs. Furthermore, it was determined that the goal of pre-school education and the expected role of the pre-school teacher are changing through time, following different pursuits, which are related to the priorities of each program. Every program defines differently the goal of the pre-school education and grants the pre-school teacher dissimilar features every time, depending on the date of its edition, the typology where it belongs and the current economic, political and social situation of every era. | en_US |