Γνώσεις, αντιλήψεις και στάσεις των μαθητών/τριών Ε’ και Στ’ τάξης του Δημοτικού στην πόλη της Φλώρινας για ενεργειακά ζητήματα του τόπου
Abstract
Η παρούσα εργασία εξετάζει τις γνώσεις, αντιλήψεις και στάσεις των μαθητών/τριών Ε’ και Στ’
Δημοτικού της πόλης της Φλώρινας, για ενεργειακά ζητήματα του τόπου. Πιο συγκεκριμένα,
στοχεύει να διερευνήσει: α) τη συμμετοχή των μαθητών/τριων σε προγράμματα Περιβαλλοντικής
Εκπαίδευσης που να σχετίζονται με την ενέργεια, β) το ενδιαφέρον που έχουν για τα ενεργειακά
ζητήματα του τόπου τους, γ) τις γνώσεις τους για τις πηγές ενέργειας που υπάρχουν στο τόπο
τους, δ) τις αντιλήψεις τους σχετικά με τα οφέλη και τους κινδύνους των ανανεώσιμων και μη
ανανεώσιμων πηγών ενέργειας για τον τόπο τους, και ε) τις στάσεις τους για θέματα που αφορούν
ενεργειακά ζητήματα στον τόπο τους. Στην έρευνα αυτή, που πραγματοποιήθηκε τη σχολική
χρονιά 2023-24, συμμετείχαν 161 μαθητές και μαθήτριες της Ε’ και Στ’ Δημοτικού από όλα τα
δημοτικά σχολεία της πόλης της Φλώρινας, οι οποίοι/ες συμπλήρωσαν ένα ερωτηματολόγιο
κλειστών και ανοιχτών ερωτήσεων που αναλύθηκε τόσο ποσοτικά όσο και ποιοτικά. Τα
αποτελέσματα έδειξαν, πως πολλοί μαθητές/τριες έχουν παρανοήσεις και γνωστικά κενά όσον
αφορά τα ενεργειακά ζητήματα του τόπου τους. Αυτό τους οδηγεί κατά συνέπεια σε λανθασμένες
αντιλήψεις για τα οφέλη και τους κινδύνους των πηγών ενέργειας της περιοχής. Επίσης
διαπιστώθηκε πως παρόλο που η πλειονότητα των παιδιών έχει συμμετάσχει σε κάποιο
πρόγραμμα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης κατά τα προηγούμενα σχολικά έτη, η θεματολογία
αυτού, δεν σχετίζεται με τα ενεργειακά ζητήματα του τόπου ή την ενέργεια γενικότερα.
Ενθαρρυντικό ωστόσο, είναι πως γνωρίζουν έως ένα βαθμό έννοιες και φαινόμενα που σχετίζονται
με την ενέργεια καθώς και ότι διατηρούν θετική στάση προς τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας. Το
βέβαιο είναι, πως χρειάζεται επιπλέον μέριμνα και προσπάθειες από την εκπαιδευτική κοινότητα
καθώς και από τις τοπικές αρχές, για την ενημέρωση και ευαισθητοποίηση περισσότερων
μαθητών/τριων σχετικά με τις πηγές ενέργειας και τα ενεργειακά ζητήματα της πόλης της
Φλώρινας.__________________________________________________The present study examines the knowledge, perceptions, and attitudes of fifth and sixth-grade
students in the city of Florina regarding local energy issues. Specifically, it aims to investigate: a) the
participation of students in Environmental Education programs related to energy, b) their interest
in the energy issues of their area, c) their knowledge of local energy sources, d) their perceptions
about the benefits and risks of renewable and non-renewable energy sources for their region, and
e) their attitudes towards energy issues in their area. The aforementioned objectives will be
achieved through a review of the existing literature and the research conducted during the 2023-
2024 school year. In this research, which was conducted in the school year 203-24, 161 students of
the 5th and 6th grades from all elementary schools in the city o Florina participated by completing a
questionnaire of closed and open-ended questions, that were analyzed both quantitatively and
qualitatively. The results showed that many students have misconceptions and knowledge gaps
regarding the energy issues of their area. Consequently, this leads to misconceptions about the
benefits and risks of the local energy sources. It was also found that although the majority of
children have participated in some Environmental Education program in previous school years, the
topics of these programs were not related to local energy issues or energy in general. However, it is
encouraging that they are familiar to a certain degree with concepts and phenomena related to
energy and maintain a positive attitude towards Renewable Energy Sources. What is certain is that
further care and efforts are needed from the educational community as well as local authorities to
inform and raise awareness among more students about the energy sources and energy issues of
the city of Florina.