Ιστορίες σχολείων: το ιστορικό Α' Δημοτικό Σχολείο Φλώρινας
Abstract
Στη παρούσα εργασία πραγματοποιείται μια ιστορική αναδρομή για το Α’ Δημοτικό
Σχολείο Φλώρινας. Πιο συγκεκριμένα, αυτή εξετάζεται μέσα από τις εκθέσεις
επιθεωρητών που συγγράφονταν κάθε σχολικό έτος. Αρχικά, γίνεται μια αναφορά στη
πόλη της Φλώρινας και στον θεσμό του επιθεωρητή που εισήχθη με τον νόμο ΒΤΜΘ΄
περί της στοιχειώδους ή της δημοτικής εκπαιδεύσεως, καθώς και στα καθήκοντα που
του αναλογούσαν. Στη συνέχεια, παρουσιάζεται η κατάσταση του Α’ Δημοτικού
Σχολείου μέσα από τις εκθέσεις επιθεωρήσεων κάθε σχολικού έτους. Η πρώτη έκθεση
που γράφτηκε ήταν το έτος 1918, ενώ η τελευταία αφορούσε το σχολικό έτος 1939-
1940. Σε αυτές, οι επιθεωρητές καταγράφουν τη κατάσταση όσων κτηρίων
επιθεώρησαν από την Περιφέρεια στην οποία ανήκαν. Περιληπτικά, αναφέρουν την
κατάσταση των διδακτηρίων και του σχολικού κήπου, τα υλικά του σχολείου, τους/τις
εγγεγραμμένους/ες μαθητές/τριες και τους εκπαιδευτικούς. Οι τελευταίοι
παρακολουθούνταν κατά τη διάρκεια της διδασκαλίας τους και αξιολογούνταν για
αυτήν, αλλά και για την γενικότερη εικόνα και συμπεριφορά τους εντός και εκτός του
σχολικού πλαισίου. Έτσι, σκοπός της εργασίας είναι να διατυπωθεί η κατάσταση του
Α’ Δημοτικού Σχολείου από τις αρχές του 20ου αιώνα και πώς αυτή μεταβαλλόταν ανά
σχολικό έτος, μέχρι και τους πρώτους μήνες της δεκαετίας του 1970. Στις μέρες μας
το Α’ Δημοτικό Σχολείο Φλώρινας λειτουργεί στο κέντρο της πόλης, σε νέο κτήριο
που κτίσθηκε στη θέση του παλιού._________________________________In this paper, a historical review of the First Primary School of Florina is conducted.
Specifically, this review is examined through the inspection reports that were written
each school year. Initially, there is a reference to the city of Florina and the institution
of the inspector, which was introduced with the law ΒΤΜΘ΄ on elementary or primary
education, as well as the duties that were assigned to them. Subsequently, the
condition of the First Primary School is presented through the inspection reports of
each school year. The first report was written in 1918, while the last one concerned
the school year 1939-1940. In these reports, the inspectors recorded the condition of
the buildings they inspected within their region. Briefly, they mentioned the condition
of the school buildings and the school garden, the school materials, the enrolled
students, and the teachers. The latter were observed during their teaching and were
evaluated based on their performance as well as their overall appearance and behavior
both within and outside the school setting. Thus, the purpose of this paper is to articulate the condition of the First Primary School from the early 20th century and
how it changed each school year until the early months of the 1970s. Nowadays, the
First Primary School of Florina operates in the city center, in a new building that was
constructed on the site of the old one.