dc.description.abstract | Στην παρούσα πτυχιακή εργασία επιχειρείται μια κοινωνική ανάγνωση δύο ελληνικών ταινιών: Η κόρη μου η σοσιαλίστρια του Αλέκου Σακελλάριου και Ξύπνα Βασίλη του Γιάννη Δαλιανίδη. Δυο ταινίες που διαπραγματεύονται κοινωνικές καταστάσεις και έχουν αφήσει έντονο το στίγμα τους, προβάλλοντας ιδεολογικές και ουτοπικές λειτουργίες. Οι συγκεκριμένες ταινίες επιλέχθηκαν ως αντικείμενα μελέτης καθώς αποτελούν χαρακτηριστικό δείγμα κινηματογραφικών ταινιών με διάχυτο ιδεολογικό και πολιτικό περιεχόμενο.
Σκοπός της μελέτης είναι η ανάδειξη του τρόπου αναπαράστασης της κοινωνικής πραγματικότητας, των ταυτοτήτων και των ρόλων που πηγάζουν απ’ αυτές, μέσα από τον φακό του παλαιού ελληνικού κινηματογράφου.
Η αξία του εγχειρήματος αυτού έγκειται στο γεγονός ότι μελετάμε τις αναπαραστάσεις της ιδεολογίας και ουτοπίας, σε μια εποχή έντονης λογοκρισίας και πολιτικού και κοινωνικού συντηρητισμού.
Οι ταινίες, που επιλέχτηκαν ακριβώς επειδή καταπιάνονται με το συγκεκριμένο θέμα, μελετήθηκαν κυρίως από ιδεολογική και κοινωνιολογική άποψη, στη θεωρητική βάση πάντα της κοινωνιολογίας του κινηματογράφου.
Συγκεκριμένα μελετήθηκαν με τη σειρά τα γενικά χαρακτηριστικά κάθε ταινίας, καταγράφηκαν οι συντελεστές, τα στοιχεία της σκηνοθεσίας, η ανάλυση του τίτλου τους, του είδους στο οποίο ανήκουν, η απήχηση που είχαν στο κοινό της εποχής και οι κριτικές που δέχτηκαν ή συνεχίζουν να δέχονται. Μελετήθηκαν οι χώροι της αφήγησης των γεγονότων, τα μοτίβα που εμφανίζονται άπαξ ή επαναλαμβάνονται, οι συμπεριφορές των ηρώων και η συνολική απόδοση της κοινωνικής πραγματικότητας, όπως την παρουσιάζουν οι σκηνοθέτες των ταινιών στις ιστορίες που δημιούργησαν. Η ανάλυση των ταινιών έγινε με τη μέθοδο της κωδικοποίησης κατά την οποία έγινε η απομαγνητοφώνηση και η καταγραφή των διαλόγων των ταινιών, επιλογή σημείων ιδεολογικού ενδιαφέροντος και παράλληλος σχολιασμός.------------------------------------- In this thesis a social reading of two Greek films is attempted: My Daughter the Socialist by Alekos Sakellariou and Wake up Vassilis by Yannis Dalianidis. Two films that deal with social situations and have left a strong mark, projecting ideological and utopian functions. These films were chosen as objects of study as they are a typical sample of films with a pervasive ideological and political content.
The aim of the study is to highlight the way in which social reality, identities and the roles that derive from them, are represented through the lens of old Greek cinema.
The value of this project lies in the fact that we study representations of ideology and utopia in an era of intense censorship and political and social conservatism.
The films, chosen precisely because they deal with this particular theme, were studied mainly from an ideological and sociological point of view, always on the theoretical basis of film sociology.
Specifically, the general characteristics of each film were studied in turn, the cast and crew, the elements of direction, the analysis of their title, the genre to which they belonged, the impact they had on the audience of the time and the reviews they received or continue to receive. The spaces of the narrative of the events, the patterns that appear once or are repeated, the attitudes of the heroes and the overall portrayal of social reality as presented by the directors of the films in the stories they created were studied. The analysis of the films was carried out using the coding method in which the films were dubbed, points of ideological interest were selected and parallel commentary was carried out. | en_US |