dc.description.abstract | Η δέσμευση των εκπαιδευτικών αποτελεί δείκτη εργασιακής ευημερίας των ίδιων και παράγοντα μαθησιακής αποτελεσματικότητας για τους μαθητές των σχολείων τους. Η δέσμευση δύναται να αφορά στο ρόλο των εκπαιδευτικών και γίνεται εμφανής από την καταβολή πνευματικής προσπάθειας κατά την εκτέλεση των καθηκόντων καθώς και από την απορρόφηση σε αυτά και τα θετικά συναισθήματα που προκύπτουν. Μια άλλη μορφή δέσμευσης είναι η οργανωσιακή δέσμευση κατά την οποία οι εκπαιδευτικοί δηλώνουν συναισθηματικά δεσμευμένοι με τις αξίες του οργανισμού (συναισθηματική δέσμευση), επιθυμούν να παραμείνουν σε αυτόν εξαιτίας των όσων έχουν επενδύσει (δέσμευση συνέχειας) και αισθάνονται ότι είναι ηθικά υποχρεωμένοι προς αυτόν (κανονιστική δέσμευση). Η ενσυνειδητότητα, η δεξιότητα εστίασης της προσοχής στην εμπειρία στον παρόν με μη επικριτικό τρόπο, έχει βρεθεί να αποτελεί προβλεπτικό παράγοντα εμφάνισης της εργασιακής δέσμευσης.
Σκοπός της παρούσας εργασίας είναι η διερεύνηση του βαθμού οργανωσιακής δέσμευσης, εργασιακής δέσμευσης και ενσυνειδητότητας των εκπαιδευτικών. Επιπλέον, ως στόχος τέθηκε η διασύνδεση της σχέσης δέσμευσης και ενσυνειδητότητας. Για τις ανάγκες της έρευνας, σχεδιάστηκε ποσοτική έρευνα στην οποία συμμετείχαν 132 εκπαιδευτικοί δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης του Νομού Πέλλας και έγινε περιγραφική και επαγωγική στατιστική ανάλυση των δεδομένων.
Τα αποτελέσματα έδειξαν πως οι έννοιες της οργανωσιακής και εργασιακής δέσμευσης συσχετίζονται μεταξύ τους. Η ενσυνειδητότητα συσχετίζεται θετικά με την εργασιακή δέσμευση και σε έναν βαθμό μπορεί να αποτελέσει προβλεπτικό παράγοντα της. Επιπλέον, η ενσυνειδητότητα συσχετίστηκε μόνο με την δέσμευση συνέχειας και η συσχέτιση ήταν αρνητική. Η ενσυνειδητότητα αποτελεί αρνητικό προβλεπτικό παράγοντα της δέσμευσης συνέχειας. Αναφορικά με τα ατομικά δημογραφικά στοιχεία βρέθηκε πως η ηλικία, η εμπειρία και η μονιμότητα επηρεάζουν την συναισθηματική δέσμευση και το φύλο την δέσμευση συνέχειας.________________________________________________________________________________________________________________________Teacher’s work engagement and organizational commitment are indicators of their work well-being and a factor of learning effectiveness for their students. Teachers may possess work engagement which becomes evident from the mental effort during their performance, from the absorption and the positive feelings that arise. In addition, there is organizational commitment in which teachers state that they are emotionally committed to the organization's values (affective commitment), wish to remain with it (continuance commitment), and feel morally obligated to remain (normative commitment). Previous research has demonstrated that mindfulness, the ability to be present and accept the reality as it is, correlates and predicts work engagement.
The purpose of this study was to investigate to what extent teachers possess work engagement, organizational commitment and mindfulness. In addition, the interconnection of mindfulness and engagement and commitment was set as a goal. A quantitative survey was designed in which 132 secondary school teachers from the district of Pella participated and descriptive and inductive statistics analysis was used.
The results showed that the concepts of organizational and work commitment are correlated with each other. Mindfulness is positively correlated with work engagement and to a certain extent can be a predictive factor of it. Furthermore, mindfulness was only associated with continuance commitment and the correlation was negative. Mindfulness is a negative predictor of continuance commitment. With reference to the individual demographic data, it was found that age, experience and tenure affect affective commitment and continuance commitment is affected from gender. | en_US |