Παρανοήσεις και επίπεδα βεβαιότητας μαθητών Δημοτικού στη σύγκριση δεκαδικών αριθμών: Μια διδακτική παρέμβαση με ανατρεπτικό κείμενο
Abstract
Η παρούσα ερευνητική εργασία έχει ως σκοπό τη μελέτη των παρανοήσεων στη σύγκριση δεκαδικών αριθμών, εξετάζοντας τα λάθη και τα επίπεδα βεβαιότητας των απαντήσεων των μαθητών. Προηγούμενες μελέτες έχουν δείξει ότι η εκτίμηση της βεβαιότητας αποτελεί σημαντικό δείκτη της φύσης των λαθών, δείχνοντας όχι μόνο εάν οφείλονται σε παρανοήσεις αλλά και πόσο ισχυρές προϋπάρχουσες πεποιθήσεις αντικατοπτρίζουν. Επιπλέον, σκοπός της είναι να διερευνήσει αν μια διδακτική παρέμβαση με ανατρεπτικό κείμενο μπορεί να βοηθήσει τους μαθητές να μειώσουν τα λάθη τους, συγκρίνοντας την αποτελεσματικότητά της με μια παρέμβαση με ένα απλό κείμενο υπενθύμισης του κανόνα σύγκρισης των δεκαδικών αριθμών. Στην έρευνα συμμετείχαν 87 μαθητές της Δ’ και Ε’ Δημοτικού. Οι 42 από αυτούς αποτέλεσαν την ομάδα παρέμβασης, η οποία έλαβε το ανατρεπτικό κείμενο ενώ οι υπόλοιποι 45 αποτέλεσαν την ομάδα ελέγχου, που έλαβε το κείμενο υπενθύμισης. Το εργαλείο της έρευνας, το οποίο εξέτασε τα λάθη και τα επίπεδα βεβαιότητας, ήταν ένα τεστ τριών επιπέδων (three-tier test). Σχεδιάστηκαν τρία παρόμοια τεστ που λειτούργησαν ως προ-έλεγχος, μετα-έλεγχος και μεταγενέστερος-έλεγχος. Οι μαθητές και των δύο ομάδων συμπλήρωσαν τα τεστ πριν, αμέσως μετά, και έναν μήνα μετά την διδακτική παρέμβαση. Τα αποτελέσματα στον προ-έλεγχο έδειξαν λάθη που πραγματοποιήθηκαν με υψηλή βεβαιότητα και επιβεβαιώνουν την ύπαρξη παρανοήσεων στη σύγκριση των δεκαδικών που αφορούν το πλήθος των δεκαδικών ψηφίων και τον ρόλο του μηδενός στο δεκαδικό μέρος. Η διδακτική παρέμβαση με το ανατρεπτικό κείμενο συνέβαλε σημαντικά στην αντιμετώπιση μέρους αυτών των παρανοήσεων. Επίσης το αυξημένο μέγεθος της επίδρασης που είχε στην επίδοση των μαθητών όσο και η διατήρηση της επίδοσης για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα, ενισχύει την αποτελεσματικότητα του ανατρεπτικού κειμένου σε σχέση με ένα απλό κείμενο υπενθύμισης.______________________________________________________________________________________________________________________The aim of the current study is to investigate the misconceptions that appear when students compare decimal numbers, while examining their mistakes and their confidence ratings. Previous studies have shown that the evaluation of certainty is an important indicator of the nature of errors, showing not only whether they appear due to misconceptions but also how strong preexisting beliefs they reflect. In addition, its purpose is to investigate whether a teaching intervention with a refutation text can help students reduce their errors by comparing its effectiveness with an intervention with a conventional expository text. 87 4th and 5th grade students participated in the study. 42 of them constitute the experimental group, which received the refutation text while the rest 45 constitute the control group, which received the expository text. The research tool, which examined errors and confidence ratings, was a three-tier test. Three similar tests were designed that served as pre-test, post-test, and retention-test. Students in both groups completed tests before, immediately after, and one month after the teaching intervention. The results in the pre-test showed mistakes made with high confidence and confirm the existence of misconceptions in the comparison of decimals, concerning the number of decimal places and the role of zero in the decimal part. The teaching intervention with the refutation text contributed significantly to overcome some of these misconceptions. Also, the increased size effect it had on student’s performance, as well as the maintenance of performance over a longer period, reinforces the effectiveness of the refutation text in relation to a conventional expository text.