Η μαιευτική μέθοδος του Σωκράτη και η συνάφειά της με σύγχρονες αντιλήψεις για τη διδασκαλία και μάθηση των μαθηματικών
Abstract
Στην παρούσα διπλωματική εργασία σκιαγραφείται η σωκρατική διδασκαλία και ιδιαίτερα – κυρίως μέσα από τους πλατωνικούς διαλόγους Μένων, Λάχης και Θεαίτητος – η μαιευτική μέθοδος του Σωκράτη.
Διερευνώνται οι εκφάνσεις της μαιευτικής μεθόδου στην προτεινόμενη από την Ρεαλιστική Μαθηματική Εκπαίδευση μέθοδο διδασκαλίας και μάθησης των Μαθηματικών αλλά και στη Θεωρία των Διδακτικών καταστάσεων. Επίσης γίνεται μία επισκόπηση διδακτικών προτάσεων ερευνητών που αξιοποιούν τη μαιευτική μέθοδο για τη διδασκαλία μαθηματικών θεμάτων.
Τελικός σκοπός της εργασίας είναι να επιχειρηθεί να δοθεί μία απάντηση στο ερώτημα της εφαρμοσιμότητας της μαιευτικής μεθόδου του Σωκράτη, ή έστω πτυχών της, στη σύγχρονη Τάξη των Μαθηματικών._____________________________________________________________________________________________________________________In this thesis the Socratic teaching is outlined and especially - mainly through the Platonic dialogues of Meno, Laches and Theaetetus - the maieutic method of Socrates.
The manifestations of the maieutic method are investigated in the method of teaching and learning Mathematics proposed by the Realistic Mathematical Education and also in the Theory of Teaching Situations. There is also an overview of didactic proposals of researchers who use the maieutic method for teaching mathematical subjects.
The final purpose of the paper is to attempt to give an answer to the question of the applicability of Socrates' maieutic method, or at least aspects of it, in the modern Mathematics Classroom.