Επαγγελματική γνώση των εκπαιδευτικών της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης για την διδασκαλία των Στοχαστικών Μαθηματικών
Abstract
Στο νέο πρόγραμμα σπουδών για το Δημοτικό, το Γυμνάσιο και το Λύκειο, η Στατιστική και
οι Πιθανότητες κατέχουν σημαντική θέση. Με την κατανόηση των Στοχαστικών
Μαθηματικών, οι μαθητές θα μπορούν να αναπτύσσουν στρατηγικές σκέψης που είναι
απαραίτητες για τη λήψη τεκμηριωμένων αποφάσεων σε προσωπικό και επαγγελματικό
επίπεδο. Έρευνες δείχνουν ότι η παιδαγωγική γνώση περιεχομένου των εκπαιδευτικών στα
μαθηματικά έχει θετική συσχέτιση στα αποτελέσματα των μαθητών.
Η παρούσα διπλωματική εργασία διερευνά τα χαρακτηριστικά της επαγγελματικής γνώσης
των εκπαιδευτικών, με εστίαση στην παιδαγωγική τους γνώση που αφορά την διδασκαλία
των Στοχαστικών Μαθηματικών του νέου προγράμματος σπουδών του Λυκείου. Για τον
σκοπό αυτό, αναπτύχθηκε ένα ερωτηματολόγιο με 12 έργα το οποίο απαντήθηκε από 94
εκπαιδευτικούς μαθηματικών. Οι εκπαιδευτικοί κλήθηκαν να εντοπίσουν τις παρανοήσεις
των μαθητών, να απαντήσουν κατάλληλα σε συγκεκριμένες απαντήσεις μαθητών, να
συνεχίσουν τη διδασκαλία και να χρησιμοποιήσουν κατάλληλες αναπαραστάσεις.
Τα ευρήματα της έρευνας έδειξαν ότι η παιδαγωγική γνώση για τη διδασκαλία των
Στοχαστικών Μαθηματικών των συμμετεχόντων βρίσκεται σε μέτριο επίπεδο, με σχεδόν
έναν στους δυο εκπαιδευτικούς να υπερεκτιμούν τις παιδαγωγικές τους γνώσεις. Θετική
επίδραση στις αποδόσεις των συμμετεχόντων είχαν τα ακαδημαϊκά κριτήρια, η διδακτική
εμπειρία 10 έως 20 ετών, καθώς και η εργασία σε δημόσιο ή ιδιωτικό σχολείο σε σχέση με
φροντιστήριο, με πολύ μικρή διαφορά. Η έρευνα υπογραμμίζει την σημασία της
παιδαγωγικής γνώσης περιεχομένου των εκπαιδευτικών στα Στοχαστικά Μαθηματικά και
αναδεικνύει την ανάγκη για συνεχή επαγγελματική ανάπτυξη και υποστήριξη για τη
βελτίωση της διδακτικής πρακτικής._____________________________________________________________________________________________________________________________In the new curriculum for Primary, Middle, and High School, Statistics and Probability hold a
significant position. By understanding Stochastic Mathematics, students will be able to
develop strategic thinking skills necessary for making informed decisions at both personal and
professional levels. Research indicates that teachers' pedagogical content knowledge in
mathematics is positively correlated with students' outcomes.
This dissertation investigates the characteristics of teachers' professional knowledge, focusing
on their pedagogical content knowledge, regarding the teaching of Stochastic Mathematics in
the new High School curriculum. For this purpose, a questionnaire with 12 tasks was
developed and answered by 94 mathematics teachers. The teachers were asked to identify
students' misconceptions, respond appropriately to particular students’ answers, continue the
lesson and use suitable representations.
The findings of the research showed that the participants' pedagogical knowledge for teaching
Stochastic Mathematics is at a moderate level, with almost one in two teachers overestimating
their pedagogical knowledge. Positive impacts on the participants' performance were
observed of academic criteria, 10 to 20 years of teaching experience, as well as working in
public or private school compared to tutoring center, with a very small difference. The
research underscores the importance of pedagogical content knowledge of teachers in
Stochastic Mathematics and highlights the need for continuous professional development and
support to improve teaching practice.