Αξιοποίηση της Προφορικής Εξωτερίκευσης για την καταγραφή Στρατηγικών Κατανόησης Προφορικού Λόγου μαθητών Λυκείου
Abstract
Η παρούσα έρευνα αποτελεί μια προσπάθεια αποτύπωσης και καταγραφής των στρατηγικών κατανόησης γραπτού λόγου που ενεργοποιούνται από τους/τις μαθητές/τριες Λυκείου. Σε αυτή συμμετείχαν 15 μαθητές και μαθήτριες της Γ΄ τάξης του 1ου Γενικού Λυκείου Φλώρινας. Ως ερευνητικά εργαλεία κρίθηκαν κατάλληλα η μέθοδος της προφορικής εξωτερίκευσης («Think aloud process») και των ανασκοπικών συνεντεύξεων και τα δεδομένα που συλλέχθηκαν και αναλύθηκαν βάσει της μεθόδου της Ποιοτικής Ανάλυσης Περιεχομένου των Miles και Huberman (1994). Τα δεδομένα της έρευνας ταξινομήθηκαν βάσει ενός πρότυπου ταξινομητικού μοντέλου το οποίο αποτελεί έναν συνδυασμό της ταξινομίας της Oxford (1990) και των Mokhtari και Sheorey (2002).
Αναλυτικότερα, καταγράφηκαν οι δυσκολίες ανάγνωσης που συναντούν οι μαθητές/τριες αυτής της ηλικίας, οι τρόποι με τους οποίους προσεγγίζουν ένα κείμενο με στόχο την κατανόησή του καθώς και το ρεπερτόριο των στρατηγικών ανάγνωσης που ενεργοποιούν. Η ανάλυση έδειξε ότι οι μαθητές/τριες συναντούν δυσκολίες σε επίπεδο λέξης και σε επίπεδο κειμένου, προσεγγίζουν με διαφορετικούς τρόπους ένα γραπτό κείμενο και ενεργοποιούν ένα ευρύ φάσμα στρατηγικών κατά την επεξεργασία του. Συνολικά, από την ποιοτική ανάλυση των λεκτικών αναφορών των συμμετεχόντων προέκυψε η δημιουργία πέντε θεματικών αξόνων (Δυσκολίες ανάγνωσης, Διαδικασία ανάγνωσης, Χρήση στρατηγικών Επίλυσης Προβλήματος, Χρήση Συνολικών στρατηγικών, Χρήση υποστηρικτικών στρατηγικών) στους οποίους εντάσσονται 40 διαφορετικοί κωδικοί.
Ως μια πρώτη προσπάθεια σκιαγράφησης του συγκεκριμένου πεδίου, τα αποτελέσματα θεωρούνται εξαιρετικά σημαντικά για την εκπαίδευση, καθώς η καταγραφή και αποτύπωσή του τρόπου με τον οποίο οι μαθητές αξιοποιούν τις αναγνωστικές στρατηγικές αποτελεί το πρώτο βήμα για την επίγνωση και την μοντελοποίησή τους μέσω της διδασκαλίας και την μετέπειτα συνειδητή και αυτόνομη χρήση τους από τους μαθητές.___________________________________________________________________________________________________________________________The aim of this study is to capture and record the reading strategies employed by lyceum students. 15 male and female students of the 3rd grade of the 1st General Lyceum of Florina participated in the research. As research tools, the method of Think aloud process and retrospective interviews were considered appropriate, and the data collected were analyzed based on the Qualitative Content Analysis method of Miles and Huberman (1994). The survey data were classified based on a standard taxonomic model which is a combination of Oxford (1990) and Mokhtari and Sheorey (2002) taxonomy.
In more detail, the reading difficulties encountered by students of this age, the ways in which they approach a text with the aim of understanding it, as well as the repertoire of reading strategies they activate were recorded. The analysis showed that the students encounter difficulties at the word level and at the text level, approach a written text in different ways and activate a wide range of strategies during its processing.
As a first attempt to outline the specific field, the results are considered extremely important as their analysis showed that students activate, consciously or unconsciously, a wide range of reading strategies when processing the written text. In total, the qualitative analysis of the verbal reports resulted in the creation of five thematic axes (Reading difficulties, Reading process, Use of Problem-solving strategies, Use of Global strategies, Use of Support strategies) into which 40 different codes are included.
As a first attempt to delineate the specific field, the results are considered extremely important, as recording how students use reading strategies is the first step in understanding and modeling them through teaching, and the subsequent conscious and autonomous use by students.