Υποστηρίζοντας την ανάπτυξη της αλγεβρικής σκέψης στην προσχολική ηλικία: Διερεύνηση των προκλήσεων που αντιμετωπίζουν οι μελλοντικοί εκπαιδευτικοί
Abstract
Ο όρος «πρώιμη άλγεβρα» χρησιμοποιείται κυρίως για την περιγραφή της διαδικασίας ανάπτυξης αλγεβρικής σκέψης σε μαθητές κατά τα πρώτα χρόνια της σχολικής τους ζωής. Τα τελευταία χρόνια παρατηρείται αύξηση των ερευνητικών δεδομένων που αποδεικνύουν την ικανότητα των παιδιών προσχολικής και πρωτοσχολικής ηλικίας να μυηθούν στον αλγεβρικό τρόπο σκέψης. Η παρούσα έρευνα διερευνά τις προκλήσεις που συναντούν οι μελλοντικοί νηπιαγωγοί στην υποστήριξη της ανάπτυξης της αλγεβρικής σκέψης στην προσχολική ηλικία. Πιο συγκεκριμένα, η έρευνα εστιάζει στη χρήση των κανονικοτήτων (μοτίβα) η οποία φαίνεται να συμβάλλει στην κατεύθυνση αυτή. Δείγμα της έρευνας ήταν 97 φοιτητές/τριες – μελλοντικοί νηπιαγωγοί που σπούδαζαν σε Παιδαγωγικό Τμήμα της Ελλάδας για την απόκτηση του αντίστοιχου πτυχίου. Εξετάστηκε καταρχήν κατά πόσο οι συμμετέχοντες αναγνωρίζουν ορθά τους στόχους που αφορούν τα μοτίβα σε σχεδιασμένες δραστηριότητες, καθώς και αν είναι σε θέση να σχεδιάζουν δραστηριότητες που να εξυπηρετούν τους συγκεκριμένους στόχους. Επιπρόσθετα, εξετάστηκαν ορισμένες πτυχές της διδακτικής διαχείρισης των δραστηριοτήτων που αναγνωρίζουν και εντάσσουν στους δικούς τους σχεδιασμούς. Τα δεδομένα συλλέχθηκαν από τις απαντήσεις σε φύλλα εργασίας που δόθηκαν στο πλαίσιο του εργαστηριακού μέρους του μαθήματος «Διδακτική Μαθηματικών ΙΙ» κατά τη διάρκεια και στο τέλος 4 τρίωρων εργαστηρίων. Από την ανάλυση των δεδομένων, εντοπίστηκαν δυσκολίες που παρέμειναν ορατές ως το τέλος και αφορούν κυρίως την επεξεργασία και την επίτευξη των στόχων για τις κανονικότητες, προβλήματα στη χρήση κατάλληλης ορολογίας αλλά και δυσκολίες στον σχεδιασμό δραστηριοτήτων και τη χρήση του αντίστοιχου υλικού για την επίτευξη των στόχων για τις κανονικότητες....................................................................................................................“Early Algebra” is mainly used to describe the process of developing algebraic thinking in students during the first years of their school life. In recent years there has been an increase in research data proving the ability of preschool and elementary school children to grasp the algebraic way of thinking. The present study explores the challenges that future kindergarten teachers face in supporting the development of algebraic thinking in preschool. In particular, the research focuses on the use of algebraic patterns, which is increasingly recognized as promoting algebraic thinking. The research sample covered 97 undergraduate students - future kindergarten teachers - studying at Greek university. It was first examined whether the participants were able to correctly recognize the role that algebraic patterns can serve in planned activities, as well as whether they were able to design their own activities that promoted these specific objectives. In addition, the study examined certain aspects of lesson management relating specifically to activities that they recognized and integrated into their own designs. The data were collected from the answers to worksheets given in the laboratory component of the course "Teaching Mathematics II" during and at the end of 4 three-hour workshops. The analysis of the data highlighted difficulties that remained visible until the end and primarily relating to the elaboration and achievement of the objectives for patterns, problems in the use of appropriate terminology but also difficulties in the planning of activities and the use of appropriate materials necessary to achieve desired patterns.