Η έννοια και ο υπολογισμός του όγκου σε μαθητές της ΣΤ΄τάξης
Abstract
Ο βασικός σκοπός της παρούσας διπλωματικής εργασίας είναι η διερεύνηση της αντίληψης των μαθητών της ΣΤ΄ τάξης του δημοτικού αναφορικά με τις έννοιες του όγκου, καθώς επίσης και ο προσδιορισμός της ικανότητας υπολογισμού του, στο κύβο και το ορθογώνιο παραλληλεπίπεδο. Στην έρευνα συμμετείχαν 34 μαθητές, το δείγμα έχει επιλεγεί από δύο Δημοτικά σχολεία της Χίου και ειδικότερα από τους μαθητές της ΣΤ΄ τάξης του 3ου Δημοτικού σχολείου και τους μαθητές της ΣΤ’ τάξης του 8ου Δημοτικού. Για τη συλλογή των δεδομένων της εργασίας χορηγήθηκε ένα τεστ, όπου σκοπό είχε να διερευνήσει την ικανότητα αντίληψης και υπολογισμού του όγκου στο κύβο και στο ορθογώνιο παραλληλόγραμμο. Τα αποτελέσματα της εργασίας, έδειξαν ότι στη πρώτη δραστηριότητα οι κύβοι που δόθηκαν ως κυβικά εκατοστά έπρεπε να χρησιμοποιηθούν από πλευράς των παιδιών για να δοθούν περιγραφές των διαστάσεων που αφορούσαν τον όγκο μεγαλύτερων στερεών. Τα παιδιά φάνηκαν να μην έχουν κάποιο ιδιαίτερο πρόβλημα ή δυσκολία στον υπολογισμό των τρισδιάστατων στερεών και στη συνέχεια μάλιστα χρησιμοποίησαν την ίδια μέθοδο για τον υπολογισμό του αριθμού των κύβων στα μπλοκ που παρουσιάζονται είτε σε εικόνα είτε σε φυσική μορφή. Στην περίπτωση σχημάτων που παρουσιάζονται σε φυσική μορφή τα παιδιά χρησιμοποίησαν την κυβική μονάδα για τον υπολογισμό του όγκου τους και στην περίπτωση σχημάτων που δίνονταν με τη μορφή εικόνας τα παιδιά είτε επιχείρησαν να χωρίσουν μόνα τους την επιφάνεια του σχήματος σε κυβικές μονάδες και να υπολογίσουν με αυτόν τον τρόπο τον όγκο είτε να πολλαπλασιάσουν τις τρεις διαστάσεις του σχήματος για να καταλήξουν στο αποτέλεσμα χωρίς να δίνουν πολλές φορές επεξηγηματική απάντηση. Επιπλέον υπήρξαν και οι περιπτώσεις αριθμητικών λαθών κατά τον πολλαπλασιασμό των τριών διαστάσεων..............................................................................................................The main purpose of this thesis is to investigate the perception of the students of the 6th grade of primary school regarding the concepts of volume, as well as the determination of their ability to calculate it, in the cube and the rectangular parallelepiped. 34 students participated in the research, the sample has been selected from two primary schools of Chios and in particular from the students of the 6th grade of the 3rd primary school and the students of the 6th grade of the 8th primary school. A test was administered to collect the data of the study, where the purpose was to measure the ability to perceive and calculate the volume in the cube and rectangular parallelogram. The results of the task, showed that in the first study the cubes given as cubic centimeters had to be used on the part of the children to give descriptions of the dimensions related to the volume of larger solids. The children seemed to have no particular problem or difficulty in calculating three-dimensional solids and then even used the same method to calculate the number of cubes in the blocks presented either in picture or physical form. In the case of shapes presented in physical form the children used the cubic unit to calculate their volume and in the case of shapes given in picture form the children either attempted to divide the surface of the shape into cubic units by themselves and calculate the volume in this way or to multiply the three dimensions of the shape to arrive at the result without often giving an explanatory answer. In addition, there were also cases of arithmetical errors when multiplying the three dimensions.