Επαγγελματική ταυτότητα και επαγγελματική εξουθένωση των φιλολόγων δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης Π.Ε. Κοζάνης
View/ Open
Date
2021-11Author
Τσομπανάκης, Δημήτριος
Tsompanakis, Dimitrios
Metadata
Show full item recordAbstract
Η παρούσα εργασία εντάσσεται στα πλαίσια του Μεταπτυχιακού Προγράμματος Σπουδών «Επιστήμες της Αγωγής με Νέες Τεχνολογίες». Το αντικείμενο μελέτης είναι η «Επαγγελματική Ταυτότητα και Εργασιακή Εξουθένωση των Φιλολόγων Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Π.Ε. Κοζάνης». Η συγκεκριμένη μελέτη εμπερικλείει δύο βασικές συνιστώσες του επαγγέλματος του εκπαιδευτικού: την επαγγελματική ταυτότητα και την επαγγελματική εξουθένωση. Ειδικότερα, γίνεται προσπάθεια ώστε να διευκρινιστούν αυτές οι δύο έννοιες και να διερευνηθούν οι παράγοντες που συνεισφέρουν στη διαμόρφωσή τους αλλά και ο βαθμός στον οποίο οι παράγοντες αυτοί τις επηρεάζουν, ενώ συγχρόνως καταβλήθηκε προσπάθεια να εντοπιστεί η μεταξύ τους σχέση, έχοντας σαν πυξίδα το σκεπτικό ότι τα πορίσματα θα βοηθήσουν στην ενδυνάμωση του ρόλου του εκπαιδευτικού στις σύγχρονες και διαρκώς μεταβαλλόμενες κοινωνίες. Συνεπώς, σκοπός της παρούσης εργασίας είναι να αναδείξει τη σημασία τους για την εκπαίδευση και την επαγγελματική εξέλιξη του εκπαιδευτικού ενώ παράλληλα έγινε προσπάθεια να διερευνήθηκε εάν και με ποιο τρόπο η επαγγελματική εξουθένωση επηρεάζει την επαγγελματική ταυτότητα των φιλολόγων που συμμετείχαν στην παρούσα έρευνα. Για τη συγκέντρωση των δεδομένων της έρευνας χρησιμοποιήθηκε η ποσοτική προσέγγιση. Μεθοδολογικό εργαλείο της έρευνας είναι το σταθμισμένο ερωτηματολόγιο. Συγκεκριμένα, χρησιμοποιήθηκε η κλίμακα των Kremer & Hofman (1985) που αφορά την επαγγελματική ταυτότητα των εκπαιδευτικών (PRIS) και η κλίμακα Maslach Burnout Inventory Educators’ Survey (MBI-ES) (Maslach et al., 1996) που αφορά την επαγγελματική εξουθένωση των εκπαιδευτικών. Τα ευρήματα της έρευνας έδειξαν ότι υφίσταται κάποια μεγαλύτερη ή μικρότερη επίδραση των δημογραφικών χαρακτηριστικών του δείγματος της έρευνας τόσο στην διαμόρφωση και ανάπτυξη της επαγγελματικής τους ταυτότητας όσο και στην εμφάνιση και εκδήλωση της εργασιακής τους εξουθένωσης. Παράλληλα, αποτυπώθηκε μια στατιστικά σημαντική συνάφεια ανάμεσα στις διαστάσεις της επαγγελματικής εξουθένωσης και σ’ αυτές της επαγγελματικής ταυτότητας των φιλολόγων...........................................................................................The present work is part of the Postgraduate Program "Education Sciences with New Technologies". The object of study is the "Professional Identity and Job Exhaustion of Philologists of Secondary Education P.E. Kozani ". This study encompasses two key components of the teaching profession: professional identity and burnout. In particular, an effort is made to clarify these two concepts and to investigate the factors that contribute to their formation and the extent to which these factors affect them, while at the same time an effort was made to identify the relationship between them, having as a compass the reasoning that the findings will help strengthen the role of the teacher in modern and ever-changing societies. Therefore, the purpose of this paper is to highlight their importance for the education and professional development of the teacher while at the same time an attempt was made to investigate whether and how burnout affects the professional identity of the philologists who participated in this study. The quantitative approach was used to collect the survey data. Methodological research tool is the weighted questionnaire. Specifically, the Kremer & Hofman (1985) Teacher Professional Identity Scale (PRIS) and the Maslach Burnout Inventory Educators' Survey (MBI-ES) scale (Maslach et al., 1996) on burnout were used. teachers. The research findings showed that there is a greater or lesser effect of the demographic characteristics of the research sample both on the formation and development of their professional identity and on the appearance and manifestation of their burnout. At the same time, a statistically significant correlation was recorded between the dimensions of burnout and those of the professional identity of philologists.