dc.description.abstract | Η υποδοχή των προσφύγων στην ελληνική επικράτεια αποτελεί μια σύνθετη πρόκληση,
όχι μόνο για την ελληνική κοινωνία, αλλά επίσης για το εκπαιδευτικό της σύστημα. Το
ελληνικό Δημοτικό σχολείο στην προσπάθεια του να αντιμετωπίσει την αρχική
ανετοιμότητα που υπήρξε, αναζητεί τα περιθώρια για να δημιουργήσει ένα περιβάλλον
αποδοχής και συμπερίληψης. Ο σκοπός της παρούσης έρευνας είναι να εντοπιστούν οι
απόψεις εκπαιδευτικών και διευθυντών που σχετίζονται με την εκπαίδευση προσφύγων σε
σχέση με την έννοια της κοινωνικής δικαιοσύνης, τα περιθώρια δράσης για την προώθησή
της και την άμβλυνση γλωσσικών, θρησκευτικών και πολιτισμικών διαφορών, εντός της
σχολικής μονάδας. Για την πραγματοποίησή της χρησιμοποιήθηκε η μέθοδος της ποιοτικής
έρευνας, ενώ το εργαλείο για τη συλλογή των δεδομένων ήταν η ημι-δομημένη συνέντευξη.
Στον τομέα των συμπερασμάτων παρατηρήθηκαν ορισμένες αντιδράσεις από την τοπική
κοινωνία στην υποδοχή των προσφύγων μαθητών, ειδικά τα πρώτα χρόνια που εντάχθηκαν
στα ελληνικά σχολεία. Όσον αφορά τη γλωσσική, θρησκευτική και πολιτισμική
συμπερίληψη, εντοπίζονται ορισμένα θετικά στοιχεία στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα,
όμως υπάρχουν αρκετά εμπόδια που την περιορίζουν. Σχετικά με τα στοιχεία που έχει ένας
κοινωνικά δίκαιος ηγέτης στο πλαίσιο αυτό, εντοπίστηκαν χαρακτηριστικά όπως:
δημοκρατικός, δεκτικός στις απόψεις, δίκαιος, υπομονετικός, διπλωματικός και
αποφασιστικός στο όραμά του. Τέλος, το σχολείο πρέπει να προχωρήσει σε δράσεις εντός
του χώρου του, αλλά και στον ευρύτερο κοινωνικό του περίγυρο, με σκοπό να προωθήσει
τις ιδέες της κοινωνικής δικαιοσύνης και τη συμπερίληψη. _________________________________________________________________________________________________________________________________________Refugee welcome in Greek territory is a complex challenge, not only for the Greek
society, but also for its own educational system. The Greek Primary School in its attempt to
deal with the initial unpreparedness that existed, seeks the margins to create an environment
of acceptance and inclusion. The purpose of this research is to identify the views of teachers
and principals related to refugee education in relation to the concept of social justice and the
scope of action to promote it, as well as, mitigate linguistic, religious and cultural
differences within the school unit. The qualitative research method was used for its
implementation, while the tool for data collection was the semi-structured interview. Some
of the main conclusions were some reactions from the local community to the reception of
refugee students, especially in the first years of joining Greek schools. Regarding the
linguistic, religious and cultural inclusion, some positive elements are identified in the Greek
educational system, but there are several obstacles that limit it. Regarding the attributes that
a socially just leader has in this context, there were identified characteristics such as:
democratic, receptive to opinions, fair, patient, diplomatic and decisive in his vision. Finally,
the school must take action within its space, but also in its wider social environment, in
order to promote the ideas of social justice and inclusion. | en_US |