dc.description.abstract | Στην παρούσα εργασία γίνεται λόγος για τη γλωσσική ποικιλία στον τομέα της
λογοτεχνίας. Η γλωσσική ποικιλότητα αποτελεί διαχρονικό φαινόμενο. Ωστόσο, η
τάση για περιορισμό της και η υιοθέτηση της μονογλωσσίας, μέσω της χρήσης της
νεοελληνικής κοινής, είναι αισθητή σε κάθε πεδίο. Aρχικά, οριοθετείται και
αποσαφηνίζεται ο όρος γλωσσική ποικιλία και οι διάφορες εκφάνσεις της. Γίνεται
αναφορά στη θέση που κατέχει η γλωσσική ποικιλία στην λογοτεχνία και στην
εκπαίδευση και καταγράφονται και οι στάσεις των μαθητών απέναντι στη γλωσσική
ποικιλότητα. Παράλληλα, γίνεται μια αναδρομή σε προγράμματα σπουδών της
δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης σε θέματα γλωσσικής ποικιλίας αλλά βλέπουμε και πώς
η γλωσσική ποικιλία αξιοποιείται στα νεότερα προγράμματα σπουδών της
Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Στόχος της εργασίας είναι να μελετήσει τη γλωσσική
ποικιλία και να αναδείξει πώς αυτή αξιοποιείται στο λογοτεχνικό έργο «Το αμάρτημα
της μητρός μου» του Γεώργιου Βιζυηνού, το οποίο θεωρείται ένα από τα
αριστουργήματά του, καθώς αποτελεί μείγμα δημοτικής γλώσσας με καθαρεύουσα, η
οποία διανθίζεται από το βορειοελλαδίτικο και θρακιώτικο ιδίωμα, κυρίως στα
διαλογικά μέρη του κειμένου. Η εργασία ολοκληρώνεται με προτάσεις διδακτικής
αξιοποίησης της γλωσσικής ποικιλίας, τα συμπεράσματα και με την παράθεση των
βιβλιογραφικών αναφορών._______________________________________________________________________________________________________________________In this work we talk about linguistic diversity in the field of literature. Linguistic
diversity is a timeless phenomenon. However, the tendency to limit it and the adoption
of monolingualism, through the use of modern Greek, is noticeable in every field.
Initially, the language variety and its various aspects are defined and clarified. Refers
to the term of linguistic diversity in literature and education, and students' attitudes
towards linguistic diversity are recorded. At the same time, there is a review of
secondary education curricula on issues of linguistic diversity, but we also see how
linguistic diversity is utilized in the newest secondary education curricula. The aim of
the paper is to study the linguistic variety and to highlight how it is used in the literary
work "The sin of my mother" by Georgios Vizyinos, which is considered one of his
masterpieces as it is a mixture of demotic language with purist Greek, which is
interspersed by the Northern Helladic and Thracian idiom, mainly in the dialogue parts
of the text. The work concludes with suggestions for the didactic use of the linguistic
variety, the conclusions and the bibliographical references. | en_US |