dc.description.abstract | Το διαδίκτυο και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης αποτελούν πλέον αναπόσπαστο
κομμάτι της καθημερινότητάς μας, καθώς μέσα από την χρήση τους
ενημερωνόμαστε, ψυχαγωγούμαστε, επικοινωνούμε και μοιραζόμαστε. Από το 2010
σχεδόν και έπειτα, λόγω των ραγδαίων εξελίξεων στον τομέα των τεχνολογιών και
της κοινωνικής δικτύωσης, παρατηρείται πως τα παιδιά ξεκινούν να έρχονται
περισσότερο σε επαφή από μικρή ηλικία με τα ψηφιακά μέσα και, να εξοικειώνονται
εύκολα στην χρήση των ψηφιακών συσκευών, των εφαρμογών και του διαδικτύου.
Έντονο ενδιαφέρον έχει το πώς τα παιδιά κάτω από την ηλικία των οκτώ (8) ετών
ξεκινούν να ασχολούνται με το διαδίκτυο και με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης,
καθώς και το κατά πόσο η επαφή με τα ψηφιακά μέσα επηρεάζει τον εμπλουτισμό
του λεξιλογίου τους. Μέσα από οκτώ (8) ημιδομημένες συνεντεύξεις που
πραγματοποιήθηκαν με γονείς παιδιών τριών (3) έως οκτώ (8) ετών, παρατηρήθηκε
πως τα παιδιά ξεκινούν από περιέργεια να ασχολούνται με τα ψηφιακά μέσα, είτε
επιλέγοντας από μόνα τους την εφαρμογή που θέλουν να ασχοληθούν, είτε η επιλογή
προέρχεται από τους ίδιους τους γονείς. Επιπλέον παρατηρήθηκε η τάση επιλογής
συσκευών με μεγαλύτερη οθόνη για περισσότερη ευκολία. Όσον αφορά τον ψηφιακό
γραμματισμό από τα ψηφιακά μέσα, οι συνεντεύξεις έδειξαν να υπάρχει επιρροή και
εμπλουτισμός του λεξιλογίου των παιδιών, με τους γονείς όμως να μην είναι σίγουρη
για το αν η επιρροή είναι αποκλειστικά από την ενασχόληση με τα ψηφιακά μέσα ή
από το ευρύτερο κοινωνικό ή σχολικό και φιλικό περιβάλλον των παιδιών.
Μεγαλύτερη έμφαση για τον ορισμό του ψηφιακού γραμματισμού, καθώς και για τις
έννοιες του προσχολικού και αναδυόμενου, συμπεριλαμβανομένων και των
χαρακτηριστικών τους, δόθηκε στην τρίτη ενότητα της συγκεκριμένης εργασίας, στην
οποία και τονίζεται χαρακτηριστικά πως οι νεότερες προσεγγίσεις θεωρούν ότι οι
πρακτικές γραμματισμού των παιδιών στα ψηφιακά μέσα εστιάζουν στην ανάγνωση,
στην γραφή, στην πολυτροπική επικοινωνία και στην δημιουργία νοήματος,
υιοθετώντας μια διευρυμένη θεώρηση για την ανάγνωση και την γραφή. _________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________-Internet and social media have become an integral part of our daily lives, as while we
use them we are informed, entertained, we communicate with each other and share
things. From 2010 onwards, due to the rapid developments in the field of technology
and social networking, it has been observed that children are becoming more familiar
with digital media from an early age and, more easily familiarised with the use of
digital devices, applications and the internet. It is extremely interesting how children
under the age of eight (8) years start to engage with the internet and social media, and
whether exposure to digital media affects their vocabulary enrichment. Through eight
(8) semi-structured interviews conducted with parents of children aged three (3) to
eight (8) years, it was observed that children begin to engage with digital media out of
curiosity, either by self-selecting the application they want to engage with, or the
selection comes from the parents themselves. In addition, a tendency to choose
devices with a larger screen for more convenience was observed. In terms of digital
literacy from digital media, the interviews showed that there was influence and
enrichment of children's vocabulary, with parents unsure whether the influence was
solely from engagement with digital media or from the children's wider social or
school and friendship environment. Greater emphasis on the definition of digital
literacy, as well as on the concepts of pre-school and emergent, including their
characteristics, was given in the third section of this project, in which it is emphasised
that fresher approaches consider children's digital media literacy practices to focus on
reading, writing, multimodal communication and meaning-making, adopting an
expanded view of reading and writing. | en_US |