dc.description.abstract | Η σχέση του ανθρώπου με τη φύση έχει βαθιές ρίζες στο πέρασμα των αιώνων. Από την αρχαιότητα, κιόλας, τα φυτά εμφανίζονται στη ζωή του ανθρώπου έχοντας σημαντικό ρόλο σε αυτή, από την τροφή έως τις ιατρικές ανάγκες. Η επαφή με τα φυτά έχει αποδειχθεί ότι φέρει θετικά αποτελέσματα σε αρκετούς τομείς της ζωής του ανθρώπου, όπως η σωματική ανάπτυξη ή η κοινωνική ανάπτυξη. Ακόμη καλύτερα αποτελέσματα σημειώνονται με την ένταξη των φυτικών οργανισμών στην εκπαιδευτική κοινότητα. Αυτή η σχέση μεταξύ παιδιού και φυτικού κόσμου αποδεικνύεται αρκετά ωφέλιμη με την προϋπόθεση διατήρησής της σε όλη τη διάρκεια της εκπαίδευσης. Η Παγκόσμια Κοινότητα όρισε τους δεκαεπτά Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης, από τους οποίους οι περισσότεροι συνδέονται άμεσα ή έμμεσα με τα φυτά. Παρά τη σημασία των φυτών, όμως, στην κοινωνία παρατηρείται ένα ιδιαίτερο φαινόμενο που ονομάζεται «Plant Blindness» και στα ελληνικά αποδίδεται ως «Τυφλότητα απέναντι στα φυτά». Το φαινόμενο αυτό γενικότερα αναφέρεται στο μειωμένο ενδιαφέρον των ανθρώπων για τα φυτά και οι αιτίες του σχετίζονται με τα χαρακτηριστικά των φυτών συγκριτικά με των ζώων, τη λειτουργία του ανθρώπινου εγκεφάλου και την περιορισμένη παρουσία των φυτών στο εκπαιδευτικό σύστημα. Η εκπαίδευση θα μπορούσε ωστόσο να αποτελέσει ένα μέσο για την αντιμετώπιση αυτού του φαινομένου μέσα από την αξιοποίηση της τεχνολογίας, των σχολικών βιβλίων αλλά και την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση. Η παρούσα έρευνα αφορά την εμφάνιση του φαινομένου «τυφλότητα απέναντι στα φυτά» σε παιδιά προσχολικής ηλικίας. Συγκεκριμένα, χρησιμοποιώντας πολλαπλούς τρόπους συλλογής δεδομένων, ερευνήθηκαν οι τέσσερεις άξονες του φαινομένου, η αντίληψη, η έλλειψη γνώσης/παρανοήσεις, το συγκριτικό ενδιαφέρον και οι στάσεις. Για τη συλλογή δεδομένων χρησιμοποιήθηκαν ζωγραφιές, ατομικές συνεντεύξεις και φωτογραφίες ενώ ο αριθμός των παιδιών που συμμετείχαν ήταν δεκαεπτά. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας φαίνεται πως τα αποτελέσματα στους τρείς από τους τέσσερις άξονες επιβεβαιώνουν το φαινόμενο «τυφλότητα απέναντι στα φυτά». Αν και οι γνώσεις που λαμβάνουν από το σχολείο τα παιδιά φαίνεται να είναι ελλιπείς, απορροφούν πληροφορίες για τα φυτά από το κοινωνικό τους περιβάλλον. Γενικότερα, τα αποτελέσματα φαίνεται να ενισχύουν προηγούμενες μελέτες για το φαινόμενο «τυφλότητα απέναντι στα φυτά», που αφορούν ανώτερες βαθμίδες εκπαίδευσης. Είναι σημαντικό να αναφερθεί ότι για πρώτη φορά υπάρχει διερεύνηση του φαινομένου στην προσχολική εκπαίδευση.___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________The human relationship with nature has deep roots down through the ages. Since ancient times, plants have appeared in human life, playing an important role in it, from food to medical needs. Contact with plants has been shown to have positive effects in several areas of human life, such as physical development or social development. Even better results are obtained by integrating plant organisms into the educational community. This relationship between the child and the plant world proves to be quite beneficial, provided it is maintained throughout education. The World Community has defined 17 Sustainable Development Goals, most of which are directly or indirectly linked to plants. Despite the importance of plants, however, society is experiencing a particular phenomenon called 'Plant Blindness'. This phenomenon generally refers to the reduced interest of people in plants and its causes are related to the characteristics of plants compared to animals, the functioning of the human brain and the limited presence of plants in the educational system. However, education could be a means to address this phenomenon through the use of technology, textbooks and Environmental Education. The present research concerns the occurrence of the phenomenon of "Plant Blindness" in preschool children. Specifically, using multiple modes of data collection, the 4 axes of the phenomenon, perception, lack of knowledge/conceptions, comparative interest and attitudes, were investigated. Drawings, individual interviews and photographs were used for data collection and the number of participating children was 17. According to the results of the survey, it appears that the results in the three out of the four axes confirm the phenomenon of "Plant Blindness". Although the knowledge that children receive from school seems to be incomplete, they absorb information about plants from their social environment. In general, the results seem to support previous studies on the phenomenon of 'plant blindness' at higher levels of education. It is important to mention that for the first time there is a study of the phenomenon in preschool education. | en_US |