Η εκπαιδευτική πολιτική του Ελευθερίου Βενιζέλου την περίοδο 1916 – 1917 Η περίπτωση της Δυτικής Μακεδονίας
Abstract
Στόχος της παρούσας εργασίας είναι η διερεύνηση της εκπαιδευτικής πολιτικής
του Ελευθερίου Βενιζέλου κατά το έτος 1916 – 1917. Πρόκειται για μια περίοδο
ιδιαίτερα σημαντική για την Ελλάδα, καθώς βρίσκεται εν μέσω «Εθνικού
Διχασμού» και λίγο πριν την ενεργό συμμετοχή της στον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο.
Παρουσιάζεται έτσι, μια εποχή με αρκετές ιδιαιτερότητες και έντονο
κοινωνικοπολιτικό, εκπαιδευτικό και οικονομικό ενδιαφέρον.
Ως πολιτικός ο Ελευθέριος Βενιζέλος διαδραμάτισε σημαντικό ρόλο στα
πολιτικά δρώμενα της χώρας ήδη από το 1910. Κατάφερε μέσα από τις συνολικά 7
πρωθυπουργίες του να δώσει στην Ελλάδα ένα εντελώς διαφορετικό στίγμα και να
περάσει στην ιστορία ως ένα πρόσωπο που αγωνίστηκε με μεγάλο σθένος για να
πραγματοποιήσει όσα οράματα είχε για τη χώρα.
Στο πλαίσιο αυτό, γίνεται η μελέτη της περιόδου 1916 – 1917 μέσα από την
εκπαιδευτική πολιτική που ακολούθησε ο ίδιος. Για το σκοπό αυτό, μελετήθηκε,
εκτός των άλλων, το αρχείο των Γ.Α.Κ. με τίτλο: «Προσωρινή Κυβέρνησις
Θεσσαλονίκης. Αρχείο Ανώτατης Διευθύνσεως Εκπαιδεύσεως 1916 – 1917» το οποίο
και αποτελεί το πλέον αξιόπιστο και χρήσιμο εργαλείο στη μελέτη και την ανάλυση
των ελληνικών δρωμένων ήδη από την έκρηξη του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου μέχρι
και την αποτίμηση της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης του 1917._____________________________________________________________________________________________________ The aim of this work is to investigate the educational policy of Eleftherios
Venizelos in the year 1916 – 1917. This is a period particularly important for
Greece, as it is in the midst of the ‘National Schism’ and shortly before its active
participation in the World War I. It is thus presented, an era with several peculiarities
and a strong socio-political, educational and economic interest.
As a politician, Eleftherios Venizelos played a significant role in the country’s
political affairs as early as 1910. Through his 7 Premieres, he managed to give
Greece a completely different stigma and to enter history as a person who fought
with great vigor to realize all the visions he had for the country.
In this context, the study of the period 1916 – 1917 is carried out through the
educational policy he followed. To this end, the archive of GAAP was also studied
with title: ‘Provisional Government of Thessaloniki. Archive of Higher Education
1916 – 1917’ which is the most reliable and useful tool in the study and analysis of
Greek events from the outbreak of the First World War until the evaluation of the
educational reform of 1917.__________________________________________________________________________________