Το Παιδικό Τραγούδι και η Λαϊκή Παράδοση
Abstract
Η παρούσα μελέτη διεξήχθη στα πλαίσια της πτυχιακής εργασίας με θέμα « Το παιδικό τραγούδι και η λαϊκή παράδοση » και εκπονήθηκε στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας, στο Παιδαγωγικό Τμήμα Νηπιαγωγών. Περιλαμβάνει την καταγραφή στοιχείων της παράδοσης, καθώς παρουσιάζεται η ετυμολογία της, ο ορισμός της και γίνεται αναφορά σε ιστορικά γεγονότα και στους κλάδους που περιλαμβάνει. Ο βασικός πυρήνας που μελετάται είναι ένας από τους κλάδους της παράδοσης, η λαϊκή παράδοση. Κατά την ανάγνωση της πτυχιακής εργασίας αποτυπώνονται λίγα λόγια για την λαϊκή παράδοση και δίνετε βάση στις κατηγορίες που την εκφράζουν. Οι κατηγορίες που διατυπώνονται είναι, τα ήθη και τα έθιμα, τα παραμύθια, οι μύθοι, οι παροιμίες και οι ιδιωματισμοί, τα αινίγματα, οι θρύλοι, το θέατρο σκιών, το δημοτικό τραγούδι, το λαϊκό τραγούδι και η ελληνική λαϊκή τέχνη. Στην μελέτη συμπεριλαμβάνεται, επίσης, η ανάλυση της σημειωτικής θεωρίας και γίνεται αναφορά σε μερικά στοιχεία της, καθώς προσεγγίζεται και η διαδικασία ανάλυσης περιεχομένου. Επιπλέον, βάση της προαναφερόμενης θεωρίας πραγματοποιείται η ανάλυση περιεχομένου επιλεγμένων παιδικών τραγουδιών, τα οποία είναι διαχρονικά λιχνίσματα που μεταδίδονται από γενιά σε γενιά. Μέσω της ανάλυσης που διαδραματίζεται, εξάγονται κάποια συμπεράσματα σύμφωνα με τα οποία τα συγκεκριμένα παιδικά τραγούδια δεν θεωρούνται κατάλληλα για παιδιά προσχολικής ηλικίας. Το τελευταίο μέρος της μελέτης, αναφέρεται στο Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγραμμάτων Σπουδών και τη σύνδεση του με το Νηπιαγωγείο και την λαϊκή παράδοση. Η μελέτη των κεφαλαίων αναδεικνύει πόσο σημαντική και πολυδιάστατη είναι η λαϊκή παράδοση. Εξάγοντας το συμπέρασμα ότι είναι ένα στοιχείο που διαπερνάτε από ποικίλους τομείς στα παιδιά της σύγχρονης κοινωνίας και διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στη διεξαγωγή του εκπαιδευτικού φορέα. -The present study was conducted in borders of the dissertation with the subject « Children’s song and folk tradition » αnd was elaborated at the University of Western Macedonia at the Department of Early Childhood Education. It includes the recording of the elements of the tradition, as its etymology, its definition and its reference to historical events and its branches. The basic core which is studied is one of the branches of tradition, folk tradition. During the reading of the thesis are captured a few words about folk tradition and it’s given base on the categories that defines it. The categories that formulated are morals and traditions, fairy tales, myths, proverbs and idioms, riddles, legends, shadow theater, folks songs and the Greek folk art. The study also includes the analysis of the semiotic theory and mentioned to some elements of it, approaching as well as the content analysis process. Additionally, based on the above mentioned theory, the content analysis of selected children's songs, which are inter temporal songs that are transmitted from generation to generation, is carried out. By the analysis that is being educed some conclusions according to these that children's specific songs are not considered appropriately for preschool children. The last part of study, mentioned to the Cross – Thematic Curriculum and the association that make between the Preschool and the folk tradition. The study of chapters featuring how important and multidimensional is folk tradition. Drawing the conclusion, that it is an element that penetrate from multi sectors to the children of modern society and has an important role to the prosecution of training provider.