Οι εκπαιδευτικοί "μιλούν" για την αξιοποίηση της διαφοροποιημένης διδασκαλίας στην ένταξη και ενσωμάτωση μεταναστών μαθητών/τριών με μαθησιακές δυσκολίες
Abstract
Η παρούσα εργασία στοχεύει στη διερεύνηση των απόψεων εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης αναφορικά με την αξιοποίηση της διαφοροποιημένης διδασκαλίας στην ένταξη μεταναστών μαθητών/τριών με μαθησιακές δυσκολίες. Ειδικότερα εξετάζονται τέσσερα ερευνητικά ερωτήματα: α) πώς νοηματοδοτούν οι εκπαιδευτικοί τη διαφοροποιημένη διδασκαλία, β) ποιές οι απόψεις των συμμετεχόντων για ζητήματα σχετικά με την εκπαιδευτική πολιτική της Ελλάδας πάντα σε σχέση με ανάγκες που προκύπτουν από τη νεομετανάστευση, γ) το βαθμό αξιοποίησης διαφοροποιημένων πρακτικών στο νέο πολυπολιτισμικό πλαίσιο που προκύπτει λόγω της νεομετανάστευσης και δ) ποιές οι απόψεις των εκπαιδευτικών για τις ανάγκες που υπάρχουν για επιμόρφωση με στόχο την όσο το δυνατόν κατάλληλη προετοιμασία τους για διδασκαλία σε πολυπολιτισμικό μαθητικό δυναμικό και τη διαχείριση γενικότερα ετερογενών τάξεων. Για την εξέταση των παραπάνω ερευνητικών ερωτημάτων σχεδιάστηκε ημιδομημένη συνέντευξη, με διάφορα ερωτήματα για κάθε ερευνητικό ερώτημα, στην οποία συμμετείχαν 35 εκπαιδευτικοί Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Η συνέντευξη αυτή υλοποιήθηκε κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους 2016-2017 και μετέπειτα αναλύθηκε ποιοτικά και συγκεκριμένα χρησιμοποιώντας τη θεματική ανάλυση. Τα αποτελέσματα που προέκυψαν επιβεβαιώνουν και ενισχύουν προηγούμενες έρευνες που μελετήθηκαν στο πρώτο στάδιο της ερευνητικής εργασίας, δηλαδή την ανασκόπηση ερευνών. Ειδικότερα, οι εκπαιδευτικοί ενώ είναι σε θέση σε θεωρητικό επίπεδο να αναφέρουν χαρακτηριστικά της φιλοσοφίας της διαφοροποιημένης διδασκαλίας, στην πράξη δεν εφαρμόζουν διαφοροποιημένη διδασκαλία αλλά προχωρούν σε κάποιες τροποποιήσεις του μαθήματος ή του υλικού. Τέλος, τονίζεται ιδιαίτερα η ανάγκη αναπροσαρμογής της εκπαιδευτικής πολιτικής και η ανάγκη για ουσιαστική επιμόρφωση ώστε να μπορούν να ανταπεξέλθουν σε πολυπολιτισμικές τάξεις και γενικότερα σε ετερογενείς τάξεις. The present study aims to investigate the perceptions of teachers who work at Primary Education regarding the use of differentiated instruction in integrating migrant students with learning difficulties. Specifically, are examined four research questions: a) how teachers determine the term of differentiated teaching, b) what are the views of participants on issues related to the educational policy of Greece, always in relation to needs arising from immigration c) the degree of utilization of differentiated practices in the new multicultural context arising due immigration and d) what are the views of teachers to the training needs with the aim of as close as possible adequate preparation for teaching in a multicultural context and general management of heterogeneous classes. In examining the above research questions was designed semi-structured interview, with different questions for each research question, in which were involved 35 primary school teachers. This interview was carried out during the school year 2016-2017 and later was analyzed qualitatively and specifically using thematic analysis. The results confirm and reinforce previous researches that are studied in the first stage of the research work, namely research review. In particular, teachers theoretically are able to indicate characteristics of the philosophy of differentiated teaching, but in practice are not apply differentiated teaching, but only modify the lesson or the material. Finally, is stressed the need to adapt education policy and the need for effective training to enable them to cope with multicultural classes and generally with heterogeneous classes.