Διερεύνηση των στάσεων των εκπαιδευτικών της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης για τη συμπερίληψη μαθητών με Διαταραχές Αυτιστικού Φάσματος (ΔΑΦ)
Abstract
Η παρούσα εργασία μελετά τη στάση των εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης ως προς τη συμπερίληψη μαθητών με ΔΑΦ στη γενική τάξη καθώς και την επίδραση των ατομικών χαρακτηριστικών των εκπαιδευτικών στην υπό μελέτη μεταβλητή. Στην έρευνα συμμετείχαν 300 εκπαιδευτικοί πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης από γενικά και ειδικά δημοτικά σχολεία. Για τη συλλογή των δεδομένων χρησιμοποιήθηκε ερωτηματολόγιο αυτό-αναφοράς το οποίο συμπλήρωσαν οι εκπαιδευτικοί και περιλάμβανε δυο μέρη: το πρώτο μέρος αποτελούνταν από ερωτήσεις σχετικά με τα προσωπικά χαρακτηριστικά των εκπαιδευτικών και το δεύτερο μέρος αποτελούνταν από μια ελαφρώς τροποποιημένη μορφή του ερωτηματολογίου «The teacher Attitudes Toward Inclusion Scale (TATIS)» που κατασκευάστηκε από τον Cullen και συνεργάτες (2010), την οποία χρησιμοποίησε στην έρευνά της η Wilkerson (2012). Από την ανάλυση των δεδομένων προέκυψε ότι η στάση απέναντι στη συμπερίληψη των μαθητών με ΔΑΦ ήταν γενικά θετική. Ειδικότερα, παρατηρήθηκε ότι η μεταπτυχιακή εκπαίδευση σε δομές της ειδικής αγωγής επηρεάζει τη στάση των εκπαιδευτικών απέναντι στη συμπερίληψη των μαθητών με ΔΑΦ. Επίσης, στατιστικά σημαντική διαφορά βρέθηκε ανάμεσα στην ηλικία των εκπαιδευτικών και τη στάση τους ως προς τη συμπερίληψη. Οι μεγαλύτεροι σε ηλικία εκπαιδευτικοί ήταν λιγότερο θετικοί στις συμπεριληπτικές πρακτικές από ότι οι εκπαιδευτικοί ηλικίας ≤30 που ήταν θετικότεροι στη συμπερίληψη και την αποτελεσματικότητά της.The aim of this study is to investigate the attitude of primary school teachers toward the inclusion of students with ASD in the general class as well as the impact of their individual characteristics on this variable. The sample of the study consists of 300 primary school teachers from general and special education primary schools. A self-report questionnaire was used to collect the data. It consisted of two parts: the first part included questions about participants’ individual characteristics and the second part consisted of a slightly modified form of the «The teacher Attitudes Toward inclusion Scale (TATIS) » (Cullen et. al., 2010), which was used by Wilkerson (2012) in her research. Teacher attitude toward inclusion of students with autism was overall positive. Particularly, was found that postgraduate education in special education structures influences teacher attitudes towards inclusion. Furthermore, statistical significant correlation was found among the age of the participants’ and the attitude toward the inclusion. Older teachers with more teaching experience tended to be less accepting of inclusive practices than younger teachers who tended to be more accepting of inclusion and its effectiveness.