Διερεύνηση των αντιλήψεων των εκπαιδευτικών της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης για τη συμπεριληπτική εκπαίδευση μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες
Abstract
Τα τελευταία χρόνια, η συμπεριληπτική εκπαίδευση έχει προσελκύσει το ενδιαφέρον πολλών ερευνητών. Η παρούσα μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία διερεύνησε τις αντιλήψεις των εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης σχετικά με τη συμπερίληψη μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες σε γενικά σχολεία. Στην έρευνα συμμετείχαν 352 εκπαιδευτικοί πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης από διάφορα σχολεία της Ελλάδας. Το εργαλείο που χρησιμοποιήθηκε ήταν ένα ερωτηματολόγιο που αποτελείται από δύο ενότητες. Η πρώτη ενότητα περιλαμβάνει ερωτήσεις σχετικά με τα ατομικά και τα δημογραφικά χαρακτηριστικά κάθε εκπαιδευτικού και η δεύτερη περιλαμβάνει τις 28 προτάσεις της 5/βαθμιας κλίμακας τύπου Likert, “My Thinking About Inclusion” (MTAI) (Stoiber et al., 1998). Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι οι βασικές αντιλήψεις των εκπαιδευτικών για τη συμπερίληψη ήταν ουδέτερες. Αυτές οι αντιλήψεις διαπιστώθηκε ότι επηρεάζονται από τα χρόνια υπηρεσίας, την ειδικότητα, την επίγνωση του νομικού πλαισίου της Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης και την κατάρτιση με τη συμμετοχή των εκπαιδευτικών σε σεμινάρια και μεταπτυχιακά ή διδακτορικά προγράμματα σπουδών. Ωστόσο, το φύλο, ο αριθμός διαγνωσμένων μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες , η φοίτηση σε δεύτερη σχολή και η προηγούμενη εμπειρία στη διδασκαλία μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες δεν επηρέασαν τις αντιλήψεις των εκπαιδευτικών της πρωτοβάθμιας. In the past few years, inclusive education has attracted the interest of many researchers. Τhis master’s thesis is investigated the primary educators’ perceptions, regarding the inclusion of students with special educational needs in general schools.
The participants of this study were 352 primary educators from different schools of Greece. The research tool that was used was a questionnaire consisting of two units. The first one includes questions about the individual and the demographic characteristics of each participant and the second one includes the “My Thinking About Inclusion” (MTAI) scale, which is a 28-item, 5-point, forced-choice Likert scale (Stoiber et al., 1998). The results have showed that the educators’ core perceptions about inclusion were neutral. These perceptions were found to be affected by the years of teaching experience, the specialty, the awareness of the Act of Special Education and the training gained through the educators’ participation in workshops and in master or doctoral programs. However, gender, the number of students which are diagnosed with special educational needs, having a degree of a second faculty and previous experience in teaching students with special educational needs have not affected the perceptions of primary educators.