Η επαγγελματική ανάπτυξη των εκπαιδευτικών ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης
Abstract
Το ζήτημα της επαγγελματικής ανάπτυξης των εκπαιδευτικών απασχολεί έντονα την εκπαιδευτική κοινότητα, πόσο μάλλον όταν πρόκειται για την ειδική αγωγή, όπου ο εκπαιδευτικός παρά τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει σε όλα τα επίπεδα, θα πρέπει να ανταποκρίνεται με μεγάλη αποτελεσματικότητα στις απαιτήσεις του επαγγέλματός του. Στην επίτευξη του στόχου αυτού η επαγγελματική ανάπτυξη παίζει καταλυτικό ρόλο. Η παρούσα ποιοτική έρευνα έχει ως σκοπό να διερευνήσει τις απόψεις των εκπαιδευτικών ειδικής αγωγής πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης για την επαγγελματική τους ανάπτυξη και για τη σύνδεσή της με την επιμόρφωση, την ηγεσία και τη συμβουλευτική. Η συλλογή των δεδομένων έγινε με ημι-δομημένες συνεντεύξεις, που επιτρέπουν μεγαλύτερο βάθος απ’ ότι οι άλλες μέθοδοι συλλογής στοιχείων. Τα αποτελέσματα της έρευνας, μέσω της ποιοτικής θεματικής ανάλυσης, έδειξαν ότι οι εκπαιδευτικοί επιδιώκουν και χρειάζονται σε μεγάλο βαθμό την επαγγελματική ανάπτυξη, περισσότερο για να βελτιωθούν στην εργασία τους, παρά για να ανελιχθούν στην επαγγελματική ιεραρχία. Επίσης ασκούν κριτική στον τρόπο με τον οποίο γίνεται η επιμόρφωση και αναδεικνύουν τον εξέχοντα ρόλο του διευθυντή και του σχολικού συμβούλου.The issue of teachers’ professional development concerns the educational community strongly, especially when it comes to special education, where the teacher despite the challenges he or she faces in all levels, must respond with great efficacy to the demands of his or her profession. Professional development plays a crucial role to the achievement of this goal. The present qualitative research aims to explore the views of primary special education teachers on their professional development and its relation with teacher training, leadership and counseling. To collect data we used semi-structured interviews, which enable us to examine data deeper than the other data collection methods. The results of this research, through qualitative thematic analysis, have shown that teachers seek and need professional development to a great extent, more to improve themselves to their work, than to be promoted to the career ladder. Moreover, they criticize the way of training and highlight the significant role of the school leader and the school counselor.