Ο θεσμός του Επιθεωρητή Δημοτικής Εκπαίδευσης ως μηχανισμός εκπαιδευτικής αξιολόγησης και κοινωνικού ελέγχου. Η περίπτωση του κ. Μπέντα (1950-51)
Abstract
Ζητούμενο της παρούσας εργασίας είναι η διερεύνηση του θεσμού της επιθεώρησης μέσα από το παράδειγμα του Κ. Μπέντα, επιθεωρητή Καστοριάς κατά τη χρονική περίοδο 1950-1951. Για το σκοπό αυτό η έρευνα στηρίχθηκε σε αρχειακό υλικό και συγκεκριμένα στις εκθέσεις του επιθεωρητή που υπέβαλε προς το Εποπτικό Συμβούλιο Στοιχειώδους Εκπαιδεύσεως. Η μελέτη του αρχείου υπήρξε ιδιαιτέρως ενδιαφέρουσα, καθώς ανέδειξε την κατάσταση των υποδομών και τη λειτουργία εν μέρει του εκπαιδευτικού συστήματος στην περιοχή της Δ. Μακεδονίας και συγκεκριμένα στην Καστοριά αμέσως μετά τη λήξη του Εμφυλίου πολέμου. Επιπλέον, αναδείχτηκε η διάχυση των εθνικών φρονημάτων μέσα στον εκπαιδευτικό χώρο και η διαμόρφωση της εκπαιδευτικής πολιτικής με βάση αυτά. Τέλος, πέρα από την μελέτη του αρχειακού υλικού, ένα μεγάλο μέρος της έρευνας στάθηκε στη μελέτη του νομοθετικού πλαισίου κατά τη δεκαετία 1940-1950.The aim of the current study was to investigate the role of the school superintendents in Greece, by examining the case of Konstantinos Bendas who served as a school superintendent during 1950-1951. For this purpose the superintendent’s archives, namely the reports he submitted to the Greek Supervisory Board of Education were considered. The result of the archives’ content analysis revealed as important aspects the current state of the school infrastructure and the way the Greek educational system functioned after the end of the Greek Civil War, particularly in the area of West Macedonia, and specific in Kastoria. Additionally it was indicated that nationalistic ideas were diffused in the field of education that period of time. Finally the findings emphasized that educational policy was engraved in accordance to these nationalistic ideas. Results are discussed under the light of foci of the existed educational legislation in the decade of 1940-1950.