Αξιοποίηση της γνώσης και των αρχών του Α.Π. στο γλωσσικό μάθημα και εφαρμογή στην καθημερινή πράξη
Abstract
Τα Αναλυτικά Προγράμματα και τα Προγράμματα Σπουδών αποτελούν μέρος της καθημερινότητας των εκπαιδευτικών. Η έρευνα αυτή προσπάθησε να χαρτογραφήσει τις απόψεις και τις στάσεις των εκπαιδευτικών, ειδικότερα για το γλωσσικό μάθημα, όπως αυτό προτείνεται από το νέο Π.Σ. (2011), το οποίο βρίσκεται σε ισχύ ως συμπληρωματικός οδηγός, παράλληλα με το επίσημο ΑΠΣ – ΔΕΠΠΣ (2003), αλλά και για τα Α.Π. γενικότερα. Οι συμμετέχοντες στην έρευνα, είκοσι δύο εκπαιδευτικοί του πολεοδομικού συγκροτήματος της Θεσσαλονίκης, κατέθεσαν τις απόψεις, τους προβληματισμούς και την καθημερινότητά τους στη μάχη του εγγραμματισμού των μαθητών τους. Τα εφόδιά τους είναι η εκπαιδευτική εμπειρία, η επιστημολογική τους θέση και η ιδεολογική τους στάση. Τα τελευταία, όπως δείχνει η έρευνα, επηρεάζουν τη διδασκαλία τους αλλά και τη στάση τους απέναντι στις νέες διδακτικές προτάσεις του Π.Σ. (2011). Οι εκπαιδευτικοί ζητούν από την πολιτεία να τους παρέχει νέα εφόδια, ώστε να ανταποκριθούν στις νέες προσεγγίσεις μέσω επιμορφώσεων. Η ανάλυση και η επεξεργασία των συνεντεύξεων των εκπαιδευτικών που προέκυψαν από τους οδηγούς συνέντευξης έγινε με την ποιοτική μέθοδο, με απομαγνητοφώνηση των καταγραφών, κωδικοποίηση, ομαδοποίηση και κατανομή σε θεματικούς άξονες. Τα αποτελέσματα της έρευνας αναλύθηκαν και αντιπαραβλήθηκαν με αντίστοιχα παρόμοιων ερευνών, ώστε να εξαχθούν συμπεράσματα ικανά να οδηγήσουν σε μια συζήτηση από την οποία θα γεννηθούν νέα ερευνητικά ερωτήματα. National Curriculum and Language Curriculum are part of teachers’ everyday life. This research tried to map primary school teachers’ views and beliefs, especially in language course, as it is suggested from Language Curriculum (2011), which is in use as supplementary to the National Curriculum (2013) and also for the N.C. apart. Twenty two participants from the wide area of Thessaloniki were questioned about their beliefs, troubles and their everyday fight, in order to literate their own students. They are equipped with their knowledge, experience and ideological view. As the research indicates, this equipment influences not only the way they teach but also their point of view in new teaching approaches of Language Curriculum (2011). Teachers ask from the State to provide them what is necessary to achieve the new goals through educational programs for teachers. Data from the interviews were analyzed qualitatively and transcribed from the recordings. Characteristic words, phrases and sentences were identified, and attributed the appropriate codes which carry functional definitions. Then, the codes were grouped into categories and these were incorporated into broader thematic categories. The survey results have been analyzed and contrasted with similar ones in order to extract conclusions which will lead to new researching questions.