Το εργασιακό καθεστώς των εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης ως παράγοντας οργανωσιακής δέσμευσης
Abstract
Τα χαρακτηριστικά στοιχεία της δέσμευσης στο σχολείο, στους μαθητές, στη διδασκαλία, στη καριέρα και στο επάγγελμα μαζί με ένα σώμα γνώσεων, δεξιοτήτων, ικανοτήτων και συμπεριφορών είναι όσα συνθέτουν την οργανωσιακή δέσμευση των εκπαιδευτικών (Louis, 1998). Οι εκπαιδευτικοί κοινωνικοποιούνται επαγγελματικά στην σχολική μονάδα (Reyes, 1990) κάτι το οποίο σημαίνει ότι μαθαίνουν τις αξίες, νόρμες και την απαιτούμενη επαγγελματική συμπεριφορά που είναι κατάλληλη για τον σχολικό οργανισμό και μπορούν να μοιράζονται τις αξίες, σκοπούς από κοινού με τους συναδέλφους τους. Έτσι αποκτούν την αίσθηση ότι ανήκουν στη σχολική μονάδα και δίνουν, αλλά και παίρνουν οι ίδιοι αξία από το σχολικό οργανισμό. Έρευνες (Marrow, 1983) έχουν δείξει διαφορά στην οργανωσιακή δέσμευση ανάμεσα στους μόνιμους και στους ωρομίσθιους εργαζόμενους. Ο σκοπός της παρούσας έρευνας είναι να μελετήσει την επίδραση που ασκεί το εργασιακό καθεστώς στη συλλογική οργανωσιακή δέσμευση των εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Πιο συγκεκριμένα, αποσκοπεί στο να διερευνηθεί αν το εργασιακό καθεστώς επηρεάζει την δέσμευση των εκπαιδευτικών ως προς τη σχολική μονάδα που υπηρετούν και στις σχέσεις συνεργασίας που αναπτύσσονται μεταξύ των συναδέλφων τους. Παράλληλα, θα εξεταστεί αν η ηλικία των εκπαιδευτικών, τα συνολικά χρόνια υπηρεσίας και τα αντίστοιχα έτη στη συγκεκριμένη σχολική μονάδα επηρεάζουν την δέσμευση και τη συλλογικότητα τους. Η παρούσα έρευνα είναι ποσοτική, καθώς περιγράφει τα χαρακτηριστικά ενός πληθυσμού και τις μεταξύ τους σχέσεις. Για το λόγο αυτό χρησιμοποιήθηκε το ερωτηματολόγιο ως μέσο συλλογής δεδομένων, τα οποία στάλθηκαν σε εκπαιδευτικούς πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης των Περιφερειών Αττικής, Δυτικής Ελλάδος, Δυτικής Μακεδονίας, Ηπείρου, Θεσσαλίας και Κρήτης. Το δείγμα της έρευνας αποτέλεσαν οι 1.093 εκπαιδευτικοί που επέστρεψαν έγκυρα συμπληρωμένα τα προαναφερθέντα ερωτηματολόγια. The characteristic elements of engagement in the school, in the students, in the teaching, in the course of the professional life and in profession with a body of knowledge, dexterities, faculties and behaviors are that compose the organizational engagement of teachers (Louis 1998). Educational professionally socialized in the school unit (Reyes, 1990) something which means that they learn the values, standards and the required professional behavior that is suitable for the school organism and can be shared the values, aims joint with their colleagues. Thus they acquire the sense that belong in the school unit and give, but also take the himself value from the school organism. Researches (Marrow, 1983) have shown difference in the organizational engagement between to appointed educatοr and part-time educator.
The aim of present research is to study the effect that practices the labour arrangement in the collective organizational engagement of teachers of First degree Education. More concretely, it aims in it is investigated if the labour arrangement influences the engagement of teachers as for the school unit that serves also in the relations of collaboration that are developed between their colleagues. At the same time, it will be examined the age of teachers, the total years of service and the corresponding years in the particular school unit they influence the engagement and their collectiveness.
The present research is quantitative, thus it from each other describes the characteristics of population and the relations. For this reason was used the questionnaire as means of collection of data, which they were shared in teachers of first degree education of Region of Attica, West Greece, West Macedonia, Epirus, Thessaly and Crete. The sample of research constituted the 1.093 teachers that returned validly supplemented the mentioned before questionnaires