Διερεύνηση της σχέσης του σχολικού κλίματος και της επαγγελματικής ικανοποίησης των εκπαιδευτικών στη Δευτεροβάθμια Τεχνική – Επαγγελματική Εκπαίδευση Δυτικής Μακεδονίας
Abstract
Τα σχολεία και οι εκπαιδευτικοί στην σύγχρονη εποχή καλούνται συνεχώς να αποδεικνύουν την αποτελεσματικότητά τους, Θεωρούνται υπόλογοι στην κοινωνία ως προς τα θετικά αποτελέσματα της εργασίας τους, κυρίως για την βελτίωση της απόδοσης των μαθητών και γενικότερα την επίτευξη των στόχων του σχολείου. Τα εκπαιδευτικά αποτελέσματα του σχολείου επηρεάζονται σημαντικά από την ικανοποίηση που αισθάνονται οι εκπαιδευτικοί για την εργασία τους. Το σχολικό κλίμα αποτελεί μία σημαντική παράμετρο που επηρεάζει σημαντικά την εργασία των εκπαιδευτικών και την ικανοποίηση από αυτή.
Σκοπός της παρούσας έρευνας είναι να διερευνηθεί το επίπεδο της επαγγελματικής ικανοποίησης και η επίδραση του σχολικού κλίματος στην επαγγελματική ικανοποίηση των εκπαιδευτικών στην δευτεροβάθμια τεχνική και επαγγελματική εκπαίδευση. Επίσης, στους στόχους της έρευνας είναι να διερευνηθεί ποιες μεταβλητές του σχολικού κλίματος φαίνεται να συνάπτουν τις ισχυρότερες σχέσεις με την επαγγελματική ικανοποίηση. Η έρευνα θα επεκταθεί και στη διερεύνηση της επίδρασης που ασκεί το φύλο, η επαγγελματική εμπειρία και το επίπεδο σπουδών των εκπαιδευτικών στη διαμόρφωση της επαγγελματικής ικανοποίησης και του σχολικού κλίματος.
Για την παρούσα έρευνα επιλέχθηκε η χρήση της ποσοτικής προσέγγισης. Το δείγμα της έρευνας αποτέλεσαν 305 εκπαιδευτικοί όλων των ειδικοτήτων που απασχολούνται στη δευτεροβάθμια τεχνική επαγγελματική εκπαίδευση Δυτικής Μακεδονίας. Έτσι, για την διεκπεραίωσή της πραγματοποιήθηκε συλλογή ποσοτικών δεδομένων, μέσω της χρήσης ερωτηματολογίων. Τα εργαλεία που χρησιμοποιήθηκαν ήταν για τη μέτρηση της επαγγελματικής ικανοποίησης το Job Satisfaction Index των Brayfield και Rothe (1951), ενώ για τη μέτρηση του σχολικού κλίματος το Revised School Level Environment Questionnaire (Johnson, Stevens & Zvoch, 2007)
Μεταξύ άλλων, βρέθηκε πως το επίπεδο της επαγγελματικής ικανοποίησης των εκπαιδευτικών της δευτεροβάθμιας τεχνικής εκπαίδευσης μπορεί να χαρακτηριστεί ως άνω του μετρίου, ενώ δεν βρέθηκαν στατιστικά σημαντικές διαφορές στην επαγγελματική ικανοποίηση σε αναλογία με το φύλο και τα χρόνια υπηρεσίας. Αντίθετα βρέθηκε στατιστικά σημαντική διαφορά ανάλογα με το μορφωτικό επίπεδο των εκπαιδευτικών.
Συνολικά, υπάρχει αδύναμη στατιστικά σημαντική συσχέτιση της επαγγελματικής ικανοποίησης με το σχολικό κλίμα ενώ σχεδόν όλες οι επιμέρους διαστάσεις του σχολικού κλίματος σχετίζονται στατιστικά σημαντικά με την επαγγελματική ικανοποίηση. Συμπερασματικά, η επαγγελματική ικανοποίηση των εκπαιδευτικών δευτεροβάθμιας τεχνικής και επαγγελματικής εκπαίδευσης συνδέεται άμεσα με το σχολικό κλίμα. “Investigation of the relation between school climate and job satisfaction of teachers in Secondary Technical and Vocational Education in Western Macedonia”.
In modern times, schools and teachers are constantly called to prove their effectiveness. They are considered to be accountable to society for the positive outcomes of their work, the improvement of their students’ competency and, generally, the achievement of school goals. School educational outcomes are significantly affected by the satisfaction that teachers get from their work. School climate is an important parameter that significantly influences teachers' work and satisfaction by it.
This research aims to analyze the level of job satisfaction and the influence of school climate over teachers’ job satisfaction in secondary technical and vocational education. Moreover, among the goals of the research is to analyze which school climate variables appear to bond with job satisfaction. The research will also be expanded to explore the impact of gender, job experience and the level of teacher education in shaping job satisfaction and school climate.
For the present study, the use of quantitative approach was chosen. The sample of the survey consisted of 305 teachers of all specialties, who are employed in secondary technical-vocational Education in West. Macedonia. Thus, in order to process it, quantitative data was collected through the use of questionnaires. The tools which were used to measure job satisfaction were the Job Satisfaction Index of Brayfield and Rothe (1951), as for the school climate measure, the Revised School Level Environment Questionnaire (Johnson, Stevens & Zvoch, 2007).
Among other things, it was found that the level of job satisfaction of secondary technical education teachers can be described as above average, while there were no statistically significant differences regarding job satisfaction in proportion to gender and years of service. On the contrary, a statistically significant difference was found depending on the educational level of teachers.
Overall, there is a weak significant correlation between job satisfaction and school climate, while, statistically, almost all individual dimensions of the school climate, are
significantly related to job satisfaction. In conclusion, the job satisfaction of secondary technical and vocational education teachers is directly related to the school climate.