Μετασχηματιστική ηγεσία και εργασιακή ικανοποίηση των εκπαιδευτικών στα ελληνικά σχολεία Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης
Abstract
Σκοπός της παρούσας έρευνας είναι να διερευνηθεί η σχέση μεταξύ των μετασχηματιστικών δεξιοτήτων των διευθυντών και της εργασιακής ικανοποίησης των εκπαιδευτικών τους. Πολλές έρευνες έλαβαν χώρα διεθνώς προκειμένου να εξετάσουν το συγκεκριμένο ζήτημα, ωστόσο ελάχιστες είναι αυτές που έλαβαν χώρα σε εκπαιδευτικά συστήματα τόσο υψηλού συγκεντρωτισμού όπως το ελληνικό. Η έρευνα διεξήχθη τον Ιανουάριο του 2017 και οι συμμετέχοντες ήταν 125 εκπαιδευτικοί και 16 διευθυντές από 16 ελληνικά σχολεία Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, τα οποία εδρεύουν σε διαφορετικές περιοχές ανά την Ελλάδα. Οι διευθυντές και οι εκπαιδευτικοί απάντησαν σε διαφορετικό ερωτηματολόγιο προκειμένου να μπορέσει να γίνει σύγκριση μεταξύ των αντιλήψεών τους. Τα αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν πως υπάρχει σημαντική θετική σχέση μεταξύ των δεξιοτήτων μετασχηματιστικής ηγεσίας και της εργασιακής ικανοποίησης των εκπαιδευτικών. Επίσης αναδείχθηκε ότι οι συγκεκριμένες δεξιότητες έχουν μεγάλο αντίκτυπο τόσο στη ψυχολογία των εκπαιδευτικών όσο και στη βελτίωση των σχολικών συνθηκών και των εκπαιδευτικών αποτελεσμάτων. Η έρευνα κατέγραψε την ύπαρξη πολύ μικρής σχέσης μεταξύ της εργασιακής ικανοποίησης των εκπαιδευτικών και των δημογραφικών τους χαρακτηριστικών. Κρίνοντας από τις αντιλήψεις των διευθυντών, η μεγάλη πλειοψηφία τους πιστεύει ότι κατέχει τις δεξιότητες της μετασχηματιστικής ηγεσίας. Είναι όμως αυτό αρκετό να τους κάνει μετασχηματιστικούς ηγέτες; Πρέπει να διεξαχθεί περαιτέρω έρευνα προκειμένου ο τομέας της Οργάνωσης και Διοίκησης της Εκπαίδευσης να καταλήξει σε ασφαλή συμπεράσματα. The purpose of this study is to investigate the relationship between teachers’ job satisfaction and their principals’ transformational leadership skills. Many surveys took place worldwide in order to study this subject but only a few took place in educational systems as highly centralized as the Greek one. The survey was conducted in January 2017 and the participants were 125 teachers and 16 school principals from 16 Greek Primary Schools that were located in different areas of Greece. Principals and teachers answered a different questionnaire so that a comparison between their perceptions could be made. The results revealed a significant positive relationship between transformational leadership skills and the teachers’ job satisfaction. It has also been revealed that these skills have a great impact in teachers’ psychology as well as in the improvement of school conditions and the educational results. The survey recorded that there is minimum relationship between teachers’ job satisfaction and their demographic characteristics. Judging by the principals’ perceptions the great majority of them believe that they possess most of the transformational leadership skills. Is that enough to make them transformational leaders? Further investigation has to be carried out in order for Educational management field to reach safe conclusions.