Η παρακίνηση των εκπαιδευτικών : παράγοντες και τεχνικές που την επηρεάζουν. Μια προσέγγιση των απόψεων των εκπαιδευτικών της Τεχνικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας
Abstract
Η παρούσα μεταπτυχιακή εργασία με τίτλο «Η παρακίνηση των εκπαιδευτικών : παράγοντες και τεχνικές που την επηρεάζουν. Μια προσέγγιση των απόψεων των εκπαιδευτικών της Τεχνικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας» εξετάζει κυρίως τις παραμέτρους και τους τρόπους που επηρεάζουν την παρακίνηση των εκπαιδευτικών ώστε να γίνουν πιο αποτελεσματικοί στην εργασία τους και να αυξηθεί η αποδοτικότητα τους. Σκοπός της παρούσας εργασίας είναι να διερευνηθούν οι απόψεις των εκπαιδευτικών της τεχνικής-επαγγελματικής εκπαίδευσης της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας σε σχέση με τους παράγοντες που επηρεάζουν την παρακίνηση καθώς επίσης και οι τεχνικές παρακίνησης. Γίνεται ανάλυση των θεωριών παρακίνησης και διαφόρων σχετικών ερευνών για την κατανόηση του θεωρητικού υπόβαθρου καθώς επίσης μελετάται και η περίπτωση των εκπαιδευτικών της Τ.Ε.Ε περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας για την εξαγωγή συμπερασμάτων. Η μέθοδος της έρευνας που ακολουθήθηκε είναι ποσοτική και πρωτογενής με τη χρήση δομημένου ερωτηματολογίου. Το ερωτηματολόγιο συμπληρώθηκε από 307 εκπαιδευτικούς και διερευνά τις επιμέρους διαστάσεις της παρακίνησης, τους τρόπους και τις τεχνικές παρακίνησης καθώς επίσης και την επίδραση των δημογραφικών παραγόντων, όπως το φύλο, η ηλικία, η οικογενειακή κατάσταση, το μορφωτικό επίπεδο, σε κάθε μια από τις επιμέρους διαστάσεις της παρακίνησης και των τεχνικών της. Η έρευνα φανέρωσε ότι οι εκπαιδευτικοί της Τ.Ε.Ε έχουν αρκετά υψηλό το επίπεδο της ατομικής τους παρακίνησης και πιστεύουν ότι σε περίοδο οικονομικής κρίσης, τα κίνητρα δεν είναι απαραίτητα μόνο οικονομικά. Ιδιαίτερα σημαντικούς παρακινητικούς παράγοντες θεωρούν την επιμόρφωση, την ανάπτυξη πρωτοβουλιών, το διευθυντή του σχολείου και το καλό σχολικό κλίμα. The present post-graduate dissertation « Teachers’ motivation: factors and techniques which affect it. An approach of views of secondary technical education teachers in the district of Western Macedonia» mainly examines parameters and methods that affect teachers motivation to make them more effective in their work and to increase their efficiency. The purpose of this dissertation is to investigate the views of secondary technical education teachers in the district of Western Macedonia in relation to the factors which affect motivation as well as motivational techniques and practices. The theories of motivation are analyzed in order to better understand the theoretical framework. Therefore, a survey is conducted to examine the case of teachers of technical education in the district of Western Macedonia so as to draw conclusions. The method used for the research was quantitative, primary research through the use of structured questionnaire. The questionnaire was completed by 307 teachers and explores the various ranges of motivation, motivational techniques and practices along with the impact of demographic factors, such as gender, age, marital status, educational level in each of the individual dimensions of motivation and motivational practices. The research revealed that the teachers are quite satisfied with the incentives offered by the school and believe that during a period of economic crisis incentives are not necessarily economic. Education, developing initiatives, directors and efficient school climate are proven to be the most significant motivation factors.