Διερεύνηση του λεξιλογίου, της φωνολογικής ενημερότητας και του αφηγηματικού λόγου δίγλωσσων μαθητών με τυπική ανάπτυξη
Abstract
Σκοπός αυτής της πιλοτικής έρευνας τέθηκε η σύγκριση του εκφραστικού λεξιλογίου, των επιπέδων φωνολογικής ενημερότητας και του αφηγηματικού λόγου μονόγλωσσων και δίγλωσσων μαθητών, που μαθαίνουν την ελληνική ως δεύτερη γλώσσα. 20 μαθητές, δέκα μονόγλωσσοι και δέκα δίγλωσσοι, χωρίστηκαν σε ομάδες ηλικιών 4:04:5, 4:6-4:11 και 5:0-5:5 ετών και συμμετείχαν σε δοκιμασίες μη-λεκτικής νοημοσύνης, εκφραστικού λεξιλογίου, φωνολογικής ενημερότητας και αναδιήγησης μιας ιστορίας. Τα αποτελέσματα έδειξαν σχεδόν ίδιο νοητικό δυναμικό μεταξύ των ομάδων, αλλά σημαντική υπεροχή των μονόγλωσσων έναντι των δίγλωσσων μαθητών στο σύνολο των δοκιμασιών. Ωστόσο, οι δίγλωσσοι μαθητές παρουσίασαν στατιστικά σημαντική βελτίωση στο εκφραστικό τους λεξιλόγιο και τη φωνολογική ενημερότητα αναπτυξιακά. Επίσης, βρέθηκε στατιστικά σημαντική συσχέτιση μεταξύ του εκφραστικού λεξιλογίου και της φωνολογικής ενημερότητας για τους δίγλωσσους μαθητές και μεταξύ των κατηγοριών του αφηγηματικού λόγου για τους μονόγλωσσους. Τα αποτελέσματα συζητούνται σε σχέση με άλλα ερευνητικά δεδομένα και με την αξιοποίησή τους στην εκπαιδευτική πράξη. This pilot study compared the expressive vocabulary skills, levels of phonological awareness and narrative language performance of young monolingual and bilingual preschoolers who learn Greek as a second language, with typical development. Monolingual (n=10) and simultaneously bilingual preschool students (n=10) who were separated in three age groups (4:0-4:5, 4:6-4:11 and 5:0-5:5) completed measures of non-verbal intelligence, expressive vocabulary knowledge, phonological awareness and story retelling. Results indicated same levels of intelligence on both groups, but significant advantage of monolinguals on norm-referenced vocabulary knowledge measures, as well as on levels of phonological awareness, and on macro-level and micro-level of narrative language. Additionally, bilinguals showed improvements in expressive vocabulary, phonological awareness and the macrolevel of narrative language over the months. Correlations for phonological awareness and expressive vocabulary were found for bilingual preschoolers and for the macro-level and microlevel of monolinguals. Fewer significant correlations for narrative language were found for the bilingual group. This study displays the significant differences between monolingual and bilingual language development in key areas of language and literacy during the ages 4-5,5. Contribution of education and environmental factors are discussed.