dc.description.abstract | Στην παρούσα εργασία γίνεται μια προσπάθεια, να αναδειχθούν οι κοινές και οι διαφορετικές πλευρές στην εκπαίδευση που έλαβαν οι μαθητές στα σχολεία της Ελλάδας και στα σχολεία των πολιτικών προσφύγων μετά το τέλος του Εμφυλίου Πολέμου το 1949. Μέσα από την αναφορά στο συγκείμενο της περιόδου, δίνονται πληροφορίες στον αναγνώστη για το ενδιαφέρον και την αντιμετώπιση που είχαντα παιδιά αυτά, είτε έμειναν στην Ελλάδα,σταχωριάήτιςπαιδουπόλεις,είτεβρέθηκαν πρόσφυγες στις ανατολικές χώρες. Ομολογουμένως ξεκίνησε μία πρωτοφανής εκστρατεία από πολλές χώρες για την ομαλή μετάβαση, παραμονή, ψυχολογική υποστήριξη και ιατρική φροντίδα των παιδιών αυτών. Αφού γίνει λόγος για το ζήτημα των μετακινήσεων των παιδιών, από τον Εθνικό Στρατό στις παιδουπόλεις και από το Κ.Κ.Ε στα ανατολικά κράτη, δίνονται πληροφορίες για τους υπεύθυνους που ανέλαβαν την φροντίδα τους σε κάθε περίπτωση ώστε να γίνει κατανοητό το πλαίσιο στο οποίο μεγάλωσαν αυτά τα παιδιά. Τα παιδιά θύματα του πολέμου, αλλάζουν περιβάλλον, η καθημερινότητά τους διαφοροποιείται καθώς ζουν χωρίς την οικογένεια τους και πηγαίνουν σχολείο υπό νέες συνθήκες. Στη συνέχεια περιγράφονται οι συνθήκες διαβίωσής τους καιηεκπαίδευσηπουέλαβαν.Οικαρποί των προσπαθειών αυτών φάνηκαν λίγες δεκαετίες αργότερα με τα υψηλά ποσοστά πτυχιούχων από τεχνικές σχολές και Πανεπιστήμια. Τέλος, γίνεται σύγκριση δύο σχολικών βιβλίων του δημοτικού σχολείου της συγκεκριμένης περιόδου για το μάθημα της γεωγραφίας. Ταδύοβιβλίαπροορίζοντανγιατηντρίτηκαιτέταρτητάξη του δημοτικού, το ένα για διδασκαλία στην Ελλάδα και το άλλο γιαδιδασκαλίαστα σχολεία των πολιτικών προσφύγων. Μέσα από την μελέτη αυτή μπορούμε να αντλήσουμε πλήθος πληροφοριών αναλύοντας και συγκρίνοντας τον τρόπο με τον οποίο είναι γραμμένα και τα στοιχεία που παρατίθενται ή παραλείπονται. Αυτά είτε ασυνείδητα παραβλέπονται είτε σκόπιμα αποσιωπούνται από τους συγγραφείς. Λέξεις κλειδιά: εκπαίδευση, εμφύλιος, ζήτημα των παιδιών, πολιτικοί πρόσφυγες, παιδουπόλεις. σχολικά εγχειρίδια.In this thesis,wewilltrytohighlightthedifferencesandsimilaritiesintheeducation received the Greek students after the end of the Greek Civil War in 1949, both in the mainland and in the schools of the political refugees abroad. After studying archives, books and documents of that period, information is given to the reader about how these children were treated whether they stayedhomeorwereexpatriated in neighbouring communist countries. Admittedly, an unprecedented campaign by many countries has begun for the smooth transition, accommodation, psychological support and medical care of these children. Then we will examine the issue of the children’s displacement both by the National Army in special foundations called “Paidoupolis” (children cities) created in different parts of the country for this specific reason and by the Military force of the Greek Communist Party who evacuated the children abroad. In order to understand how thosechildrencopedwith the difficulties that they faced in their new environment, information is given about the caregivers and what they didtohelpthem.These children whowere victimsof war, changed their environment and their daily lives , were separated from their family and had to go to school in a foreign country under new conditions. In addition, their livingconditionsaredescribedaswell astheeducationtheyreceived. The fruits of those efforts appeared a few decades later with high rates of graduates from technical schools and universities. In the end 2 school textbooksarecompared. The two books were intendedforthethirdandfourthgradesofelementaryschoolfor use in the Geography class, onetobeusedforschoolsinGreeceandtheotherforthe schools of the political refugees abroad. Through this study, we can draw on a wealth of information byanalyzingandcomparingthewaythesebookswerewritten. A thorough study of the material covered will unveil various topics which were omitted. These were either unconsciously overlooked or deliberately silenced by the writers. | en_US |