dc.description.abstract | Η παρούσα πτυχιακή εργασία με τίτλο « Δημογραφικές εξελίξεις και μαθητικός
Πληθυσμός στην περιοχή της Φλώρινας: 1918 – 1945» εκπονήθηκε στα πλαίσια της
ολοκλήρωσης των σπουδών μου στο Τμήμα Νηπιαγωγών της Παιδαγωγικής Σχολής
του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας και πραγματεύεται το θέμα των
δημογραφικών εξελίξεων στην περιοχή της Φλώρινας κατά τα έτη 1918, 1927, 1937
και 1945, και πως αυτές επηρέασαν τον αριθμό των μαθητών της περιοχής, σε τι
βαθμό και με ποια αίτια. Η εργασία διαρθρώνεται σε ένα κυρίως σκέλος με
υποενότητες, που, ανά χρονική περίοδο αναζητούν το ιστορικό πλαίσιο της εποχής
που ευθύνεται κυρίως για την κατάσταση του πληθυσμού και κατά πόσο αυτό
συνδέεται με τις καταγραφές που έχουν γίνει σχετικά με τον μαθητικό πληθυσμό
της περιοχής. Επιπλέον, γίνεται μια σύντομη καταγραφή των σημαντικότερων
εκπαιδευτικών γεγονότων που έλαβαν χώρα κατά την περίοδο του Μεσοπολέμου,
την περίοδο της Κατοχής μέχρι το 1945, και ο ρόλος τους στην διαμόρφωση του
μαθητικού σώματος, όπως αυτά αποτυπώνονται στη βιβλιογραφία. Έναυσμα για
την ενασχόλησή μου με το συγκεκριμένο θέμα αποτέλεσε η ιδιαίτερη σχέση μου με
την περιοχή – καθώς κατάγομαι από την Φλώρινα - όπως καθώς και το ενδιαφέρον
μου για την συγκεκριμένη χρονική περίοδο και τα γεγονότα που εκτυλίχθηκαν τότε,
όχι μόνο τοπικά αλλά και σε ολόκληρο το ελληνικό κράτος. Επιπλέον, οι προσωπικές
μου εμπειρίες από αφηγήσεις προσώπων από το κοντινό μου περιβάλλον δεν
μπόρεσαν παρά να μου κινήσουν το ενδιαφέρον για την τοπική ιστορία έτσι όπως
αυτοί την έζησαν και την θυμούνται. Έτσι, σε συνεργασία με τον επόπτη καθηγητή
μου κ. Ιωάννη Μπέτσα, καταλήξαμε στην επιλογή της παραπάνω θεματικής και για
την εκπόνηση της μελετήθηκαν πηγές που περιέγραφαν το ιστορικό πλαίσιο της
χώρας κατά την δεδομένη χρονική στιγμή. Μελετήθηκαν επίσης μέσα από τις
εκθέσεις των επιθεωρητών της εποχής, οι εκπαιδευτικές δομές της περιόδου 1922 -
1930, καθώς μας παρέχουν μιας πρώτης τάξης πηγή για το πλήθος των μαθητών
που φοιτούσαν σε κάθε σχολείο, την κατάσταση του κάθε ενός από αυτά και
στοιχεία για την έκρυθμη ή μη λειτουργία του. Το παρόν πόνημα, μπορεί να μην
χαρακτηρίζεται ακριβώς πρωτότυπο, καθώς τα στοιχεία που χρησιμοποιήθηκαν
υπάρχουν διάσπαρτα σε άλλες πηγές, δεν έγινε όμως κάπου αλλού προσπάθεια
σύνδεσης δημογραφικών μεταβολών στο σύνολο του πληθυσμού και τον ρόλο που
έπαιξαν αυτές στον μαθητικό πληθυσμό σε μια τόσο στοχευόμενη περιοχή. The present thesis titled "Demographic Developments and Student Population in the
Florina area: 1918-1945" was elaborated within the framework of the completion of
my studies in the department of Preschool Education of the University of Western
Macedonia and deals with the issue of demographic developments in the area of
Florina in 1918, 1927 , 1937 and 1945, and how these affected the number of pupils
in the area, to what extent and for what reasons. The work is structured in the main
branch with subdivisions that, seek the historical context of the era that is mainly
responsible for the state of the population over the years, and how much this is
related to the recordings made on the student population of the region. In addition,
a brief account has been made, regarding the major educational events that took
place during the interwar period, during the Occupation up until 1945, and their role
in shaping the student body, as they are reflected in the bibliography. My
involvement in this issue had to do more or so with my special bond with the region -
as Florina is my hometown - as well as my interest in the time and the events that
took place in that period not only locally but also throughout the Greek State. In
addition, my personal experiences from stories coming from my nearby environment
have only increased my interest for the local history, as they have lived and
remember it. Thus, in cooperation with the supervisor of Mr. Ioannis Betsas, we
reached the selection of the above thematic and for the elaboration of the studies of
the sources that described the historical context of the country at the given time.
The educational structures of the period 1922-1930 were also studied through the
reports of the school inspectors, as they provide us with a first-rate source for the
number of students attending each school, the status of each of them and data on
their functionality. This material can not be described as an original since the
information used is scattered in other sources but there has never before been any
attempt to link demographic changes to the entire population and the role they play
in the student population in such a targeted region. | en_US |