Διερευνώντας τον ρόλο των γονέων στη διαμόρφωση των έμφυλων ταυτοτήτων: μια πρώτη ποιοτική προσέγγιση
Abstract
Η παρούσα πτυχιακή εργασία έχει ως θέμα την επιρροή των γονέων στη διαμόρφωση των έμφυλων ταυτοτήτων. Αρχικά, αναλύονται τα κοινωνικά στερεότυπα και οι προκαταλήψεις που υπάρχουν, όπως επίσης και οι μορφές, οι συνέπειες και τα αίτια των προκαταλήψεων. Στη συνέχεια, αναφέρεται το κοινωνικό και το βιολογικό φύλο, γίνεται μια ιστορική αναδρομή στον ρόλο των φύλων αν τους αιώνες και κάποιες θεωρίες σχετικά με την διαμόρφωση του ρόλου των φύλων. Ακόμα, γίνεται μια αναφορά στις τρεις μορφές της οικογένειας, οι οποίες είναι η παραδοσιακή, η πυρηνική και η σύγχρονη, τον ρόλο που έχουν τα δύο φύλα μέσα στην οικογένεια και δίνονται διάφορες θεωρίες για τον ρόλο της οικογένειας στη διαμόρφωση της ταυτότητας του φύλου. Επίσης, αναγράφεται η ιστορία των δύο φύλων στη εκπαίδευση και τα διάφορα στερεότυπα που υπάρχουν στο σχολικό χώρο όπως στις επιδώσεις των μαθητών και στις πρακτικές, στο αναλυτικό πρόγραμμα και στα σχολικά εγχειρίδια. Τέλος, παρατίθεται μια ποιοτική έρευνα, η οποία αναλύει τις απόψεις, τις θέσεις, τις αντιλήψεις, τις στάσεις και τις ιδέες των γονιών για τα δύο φύλα. Πιο συγκεκριμένα, η έρευνα αυτή έχει σκοπό να ανιχνεύσει τον ρόλο και τους ενδεχόμενους περιορισμούς των παιδιών ανάλογα με το φύλο τους από την πλευρά των γονιών. Στο τέλος της έρευνας δίνονται και κάποιες προτάσεις ώστε να αντιμετωπιστούν οι διάφορες στερεοτυπικές αντιλήψεις που υπάρχουν για τα δύο φύλα. The topic of the present thesis is about the parents’ influence on the configuration of sex identities. Firstly, the social stereotypes and the existed prejudices are analyzed, as well as the types, the consequences and the reasons for the existence of these stereotypes. Furthermore, the social sex and the biological sex are referred, there is a historical retroactive about the role of the sex during many centuries and there are also some theories about the configuration of the roles among sexes. Moreover, there is a reference on the three different types of families, which are the traditional, the nuclear and the modern family, the role of the two sexes into the family and many theories are analyzed about the role of the family during the configuration of the sex identities procedure. In addition, the history of the two sexes according to the education, the existence of many stereotypes in the school such as the proficiency of each student, the methods that are used, the curriculum and the school books are referred. Finally, a qualitative research is presented, which includes the analysis of the opinion, the perception, the attitude and the ideas of parents about the two sexes. More specifically, the reason of this thesis is to identify the roles and the restrictions that might occur from the parents according to the child’s sex. At the end of the research there are some suggestions written, in order for the people to try and deal with the many stereotypical opinions that still exist about the two sexes.