Οι απόψεις των νηπιαγωγών της παράλληλης στήριξης για τον τρόπο εφαρμογής και την αποτελεσματικότητα της
Abstract
Η συνδιδασκαλία (co-teaching) με τη μορφή της παράλληλης στήριξης (parallel support) στην Ελλάδα αποτελεί ένα σχετικά πρόσφατο μοντέλο ειδικών εκπαιδευτικών υπηρεσιών για μαθητές με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Σκοπός της πτυχιακής μου εργασίας, είναι να μελετηθεί ο τρόπος με τον οποίο εφαρμόζεται το πρόγραμμα της Παράλληλης Στήριξης (Π.Σ.) στη χώρα μας και η αποτελεσματικότητα του, σύμφωνα με τις απόψεις των νηπιαγωγών της Παράλληλης Στήριξης. Επίσης, εξετάστηκε η αντίληψη των εκπαιδευτικών για την οργάνωση της Π.Σ., τον τρόπο εφαρμογής, και τους ρόλους των συνδιδασκάλων και την αποτελεσματικότητά της. Ακολουθήθηκε μια ποσοτική έρευνα, στην οποία συμμετείχαν 50 εκπαιδευτικοί -από διάφορους νομούς της Ελλάδας- της Παράλληλης Στήριξης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης που συμπλήρωσαν ένα ερωτηματολόγιο. Τα ποσοτικά δεδομένα έδειξαν ότι ο τρόπος που εφαρμόζεται η Π.Σ. στην Ελλάδα δεν αντιστοιχεί ακριβώς με κανέναν από τους τύπους της συνδιδασκαλίας που έχουν καταγραφεί στη διεθνή βιβλιογραφία. Οι εκπαιδευτικοί θεωρούν ότι οι μαθητές με αναπηρία που συμμετέχουν στο πρόγραμμα της παράλληλης στήριξης ενισχύουν τις κοινωνικο-συναισθηματικές και τις γνωστικές τους δεξιότητες, αλλά και βελτιώνουν τις σχολικές επιδόσεις του. Σε αντίθεση, οι ρόλοι των συνδιδασκάλων δεν είναι οριοθετημένοι με σαφήνεια και αναδείχτηκαν ελάχιστα ζητήματα που αφορούσαν στη μεταξύ τους συνεργασία. Επιπρόσθετα, οι εκπαιδευτικοί ανέφεραν σημαντικά οργανωτικά προβλήματα και ελλείψεις σε αναγκαίες υποδομές, μέσα και υλικά. Τέλος, στη συζήτηση που γίνεται περιλαμβάνονται προτάσεις για την αποτελεσματική εφαρμογή της παράλληλης στήριξης και την περαιτέρω έρευνα. In Greece, co-teaching, in the form of parallel support, is a relatively new special education service delivery model for students with disabilities. The purpose of my dissertation is to study the way in which the Parallel Support program (CP) is implemented in our country and its effectiveness, according to the views of the kindergarten of the Parallel Support. Also, examined the teachers' perception of the organization of the PS, the way of implementation, and the roles of the co-teachers and her effectiveness. It followed a quantitative study that involving 50 teachers - from various prefectures of Greece - of Parallel Primary Support, who completed a questionnaire. The quantitative data indicated that the way in which the PS is applied. In Greece does not correspond exactly to any of the types of co-teaching that have been recorded in the international literature. The teachers consider that students with disabilities participating in the parallel support program strengthen their socioemotional and cognitive skills but also improve their academic performance. In contrast, the roles of co-teaching is not clearly demarcated and few issues emerged regarding to their cooperation. In addition, the teachers reported significant organizational problems and shortages in the necessary infrastructure, media and materials. Finally, issues of Parallel Support effectiveness are discussed, and suggestions for further research are made