Οι εκπαιδευτικές απόψεις του Μεγάλου Βασιλείου και οι επιδράσεις στο ΔΕΠΠΣ
Abstract
ο μέγας Βασίλειος άφησε σπουδαίο παιδαγωγικό έργο το οποίο τον καθιστά έναν από τους σημαντικότερους φωστήρες της εποχής του. μέσα από τα έργα του και την δράση του προσπάθησε να διαμορφώσει την αγωγή των νέων ανθρώπων, μελών της χριστιανικής κοινότητας. οι παιδαγωγικές ιδέες του χαρακτηρίζονται από πίστη προς το θεό και την απέραντη αγάπη του προς τον άνθρωπο. πιο συγκεκριμένα ασχολήθηκε με την σχέση της χριστιανικής θεολογίας με την αρχαιοελληνική παράδοση. ακόμα μίλησε για τα μέσα της αγωγής τα οποία είναι τρία: η οικογένεια, το σχολείο και η εκκλησία. το κάθε ένα από αυτά εκτελεί διαφορετικό ρόλο στη ζωή και στη διαμόρφωση της προσωπικότητας των παιδιών και για αυτό θα πρέπει να γίνεται προσεκτική μελέτη του. όσο αφορά τα σχολεία δεν έμεινε μόνο σε θεωρητικές παραινέσεις αλλά προχώρησε στο πρακτικό μέρος. διαμόρφωσε το παιδαγωγικό σύστημα των μοναστηριακών σχολείων δίνοντας συγκεκριμένες κατευθυντήριες γραμμές στους εκπαιδευτές-παιδαγωγούς. το παιδαγωγικό σύστημα αναλύθηκε πολύπλευρα τόσο για τους στόχους που πρέπει να έχει όσο και για τα μέσα που θα πρέπει να χρησιμοποιεί ο παιδαγωγός. ο υπέρτατος στόχος της αγωγής είναι η μόρφωση πολιτών με βαθειά ηθική, η δημιουργία τέλειων χριστιανών.mega basil (or saint basil) has been acclaimed to be one of the most renowned luminary of his era mainly due to his great pedagogical lifework. he was the one who tried to configure the young people’s education , who were members of the early christian society, through his pieces of work. all he had in mind about education were characterised by his faith towards god and his endless love for other people. he was particularly occupied with the interrelation between christian theology and ancient greek tradition, and referred to the three channels of education: family, school and the church. each one of them plays a special role to the whole life and development of children’s personality, and for this reason they deserve a careful study. as far as schools are concerned, he minded giving not only theoretical , but also practical advice and instructions. he formulated the educational system of the monastery schools giving specified guidelines to the educators. This educational system was furthermore analysed not only for the aims it presented but for the pedagogical means educators and teachers used as well. education should have a very specific direction: that of making people deeply educated and morally fully equipped, but also creating the perfect christians.