Δραστηριότητες δημιουργικής γραφής στο νηπιαγωγείο: δημιουργία ιστορίας και παραγωγή ψηφιακής αφήγησης
Abstract
Η δημιουργική γραφή είναι το γράψιμο με τρόπο δημιουργικό, εμπνευσμένο και πρωτότυπο και αποτελεί μία βιωματική εκπαιδευτική μέθοδο, η οποία σε συνδυασμό με τις Τεχνολογίες της Πληροφορίας και Επικοινωνίας (Τ.Π.Ε.) εισάγουν μία καινοτόμα αντίληψη για τη διδασκαλία της λογοτεχνίας, της κριτικής σκέψης, της λογοτεχνικής γραφής αλλά και κάθε διδακτικού αντικειμένου. Στην παρούσα εργασία παρουσιάζονται οι θεωρητικές βάσεις της δημιουργικής γραφής και των Τ.Π.Ε. Η δομή που ακολουθείται είναι η εξής: Αρχικά, παρουσιάζεται το θεωρητικό υπόβαθρο και ποικίλες πληροφορίες που αφορούν τη δημιουργική γραφή και ακολουθεί ανάλυση της γενικότερης χρήσης των Τ.Π.Ε. στην εκπαίδευση. Στη συνέχεια παρατίθεται μία δραστηριότητα δημιουργικής γραφής στη θεματική της γλώσσας που εφαρμόστηκε σε νηπιαγωγείο της Φλώρινας. Τα νήπια, έντεκα αγόρια και έξι κορίτσια εμπνεόμενα από τον γνωστό μύθο της Ευρώπης τον μετασχημάτισαν, του έδωσαν άλλη μορφή και πρόσθεσαν πολλά δικά τους στοιχεία σχετικά με το πώς θα ήθελαν ή φαντάζονταν ότι έγιναν τα γεγονότα. Η προσπάθειά τους αποτυπώθηκε με την βοήθεια των Τ.Π.Ε. σε ψηφιακή αφήγηση που επισυνάπτεται στην εργασία. Με τη χρήση της δημιουργικής γραφής καταρρίπτεται ο μύθος «πως η συγγραφή δεν μπορεί να διδαχθεί και ότι παραμένει κάτι που εμπνέεται από τις μούσες και δημιουργείται από ιδιοφυίες» .Creative writing is writing in a creative, inspired and original way and is an experiential educational method which, in combination with Information and Communication Technologies (ICTs), introduces an innovative concept for the teaching of literature, critical thinking, literary writing and every teaching object.
This paper presents the theoretical foundations of creative writing and ICT. The structure that follows is the following: Initially, the theoretical background and various information concerning creative writing are presented, followed by an analysis of the general use of ICTs. in education.
Moreover a creative writing activity is presented on the language theme applied to a kindergarten in Florina, Western Macedonia, Greece. The infants, 11 boys and 6 girls, inspired by Europe's well-known myth, transformed it, gave it another form, and added a lot of their own details of how they would or might have imagined the events had happened.
Their effort was captured with the help of T.E.P. in a digital narrative attached to this work. Using creative writing, the myth of "how writing cannot be taught and that remains something inspired by muses and is created by geniuses" is being overcome.