Πρόσφυγες μαθητές στο σχολείο: ρόλος και σημασία των διαπολιτισμικών διαμεσολαβητών
Abstract
Η παρούσα πτυχιακή εργασία, ερευνά τις απόψεις ενός δείγματος οχτώ Νηπιαγωγών σχετικά με το ρόλο που διαδραματίζει η Διαπολιτισμική Διαμεσολάβηση καθώς και της σημασία της. Αρχικά στο εισαγωγικό μέρος, τονίζεται η ετερογένεια του μαθητικού πληθυσμού και η δυσκολία που αντιμετωπίζει το σχολείο ως προς αυτή. Στο πρώτο κεφάλαιο παρουσιάζεται μια σύντομη αναφορά της έννοιας και του περιεχομένου, του κοινωνικού αποκλεισμού. Επίσης γίνεται μνεία στο διαπολιτισμικό μοντέλο εκπαίδευσης, ως το πιο ολοκληρωμένο καθώς βασική του αρχή είναι, «η εκπαίδευση για όλους». Τέλος επισημαίνεται η έννοια της Διαπολιτισμικής Διαμεσολάβησης και ο καίριος ρόλος του διαμεσολαβητή στο σχολικό περιβάλλον. Στο δεύτερο κεφάλαιο διατυπώνεται, ο σκοπός της παρούσας έρευνας και τα ερευνητικά ερωτήματα που προέκυψαν από αυτή καθώς και ο λόγος για την επιλογή της μεθόδου που ακολουθήθηκε. Στο τρίτο κεφάλαιο αναλύονται τα αποτελέσματα της έρευνας και τονίζεται η αναγκαιότητα της Διαπολιτισμικής Διαμεσολάβησης (αποτέλεσμα της έρευνας). Συμπερασματικά, από την έρευνα που πραγματοποιήθηκε στην παρούσα εργασία διαφαίνεται ότι οι Νηπιαγωγοί του δείγματος αναγνωρίζουν την αναγκαιότητα της Διαπολιτισμικής Διαμεσολάβησης. Από τα αποτελέσματα της έρευνας ανακύπτει ο καταλυτικός ρόλος που διαδραματίζει ο/η παιδαγωγός στη διαμόρφωση ασφαλούς περιβάλλοντος και στην ενδυνάμωση του παιδιού.
The present thesis explores the views of a sample of eight Kindergarten teachers on the role of Intercultural Mediation as well as its importance. Initially, the introductive part highlights the heterogeneity of the student population and the difficulty faced by the school in terms of it. The first chapter presents a brief introduction to the concept and the content of social exclusion. Also, reference is made to the Intercultural model of education, as the most comprehensive as its basic principle is “Education for all”. Finally, the concept of Intercultural Mediation and the Mediator’s key role in the school environment are highlighted as well. In the second chapter, an attempt is made to formulate the purpose of this research and the research questions that emerged from it, as well as the reason for the choice of the method followed. The third chapter analyzes the results of the research and emphasizes the necessity of Intercultural Mediation (result of the research). In conclusion, from the research carried out in the present work it appears that the sample of Kindergarten teachers recognizes the necessity of the Intercultural Mediation. From the research results emerges the significant role played by the educator in shaping a safe environment and in empowering the child.