Show simple item record

dc.contributor.advisorΕπιβλέπουσα Καθηγήτρια: Χριστοδούλου Αναστασία
dc.contributor.authorΣαραγάτση, Στέλλα
dc.contributor.otherΕπόπτες Καθηγητές: Κυρίδης Αργύρης, Φωτόπουλος Νίκος
dc.date.accessioned2017-09-04T08:55:08Z
dc.date.available2017-09-04T08:55:08Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://dspace.uowm.gr:8080/xmlui/handle/123456789/776
dc.descriptionΠανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας. Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών Νηπιαγωγών. Κατεύθυνση Σημειωτική και Επικοινωνίαen_US
dc.description.abstractΗ παρούσα εργασία με τίτλο η Κοινωνιολογία στο σχολείο: Σημειωτική Ανάλυση του σχολικού εγχειριδίου της Γ’ Λυκείου, πραγματοποιήθηκε στα πλαίσια του μεταπτυχιακού προγράμματος Σημειωτική και Eπικοινωνία, του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας, του τμήματος Νηπιαγωγών. Στην εργασία αυτή επιχειρείται η ανάλυση των εικόνων, των τίτλων και των πηγών του σχολικού εγχειριδίου της Κοινωνιολογίας της Γ’ Λυκείου, με σημειωτικά εργαλεία ανάλυσης. Θα μελετηθεί η σχέση των εικόνων με τον τίτλο της κάθε ενότητας καθώς και η ανάλυση της σχέσης των εικόνων και των πηγών με τους στόχους τους οποίους καθορίζει το Υπουργείο Παιδείας δια μέσου του Αναλυτικού Προγράμματος Σπουδών. Μέσα από την συγκεκριμένη εργασία ερευνάται ο τρόπος με τον οποίο παρουσιάζονται οι εικόνες και οι πηγές στο συγκεκριμένο σχολικό εγχειρίδιο, τα είδη τεχνοτροπίας που χρησιμοποιούνται και ο τρόπος με τον οποίο υποδηλώνουν τον ενισχυτικό και υποστηρικτικό ρόλο τους, με στόχο να δημιουργήσουν ένα περιβάλλον ευαισθησίας σε σύγχρονα κοινωνικά θέματα. Έτσι θα μελετήσουμε τον τρόπο με τον οποίο παρουσιάζονται οι έννοιες της οικογένειας, του σχολείου και της διαπολιτισμικότητας, μέσα από τις εικόνες, μετά από μια σειρά κριτηρίων που παρουσιάζονται αναλυτικά στη μεθοδολογία. Στόχος της παρούσας μελέτης είναι η αναζήτηση σχέσης ή όχι των εικόνων με τους τίτλους των ενοτήτων αλλά και η άμεση/έμμεση/καμία σχέση τόσο των εικόνων όσο και των πηγών με τους στόχους του Αναλυτικού Προγράμματος σπουδών. Για την πραγματοποίηση της έρευνας χρησιμοποιήθηκαν μεθοδολογικά εργαλεία ανάλυσης της σημειωτικής και υιοθετήθηκε το μοντέλο του Greimas (1996) έτσι όπως χρησιμοποιήθηκε από τους Lagopoulos & Boklund-Lagopoulou (2016) και Χριστοδούλου (2013). Από την ανάλυση των τίτλων, των εικόνων και των πηγών προκύπτουν ορισμένα συμπεράσματα ως προς τη σχέση όλων των παραπάνω με κώδικες. Μετά την ανάλυση εντοπίζονται έννοιες που παραπέμπουν σε κώδικες κοινωνικούς, εκπαιδευτικούς, πολιτισμικούς, οικογενειακούς, κ.ά. που συμπληρώνουν την έννοια της οικογένειας, της εκπαίδευσης και της διαπολιτισμικότητας. Μέσα από την επεξεργασία των εννοιών αυτών οδηγούμαστε στην αναζήτηση της σημασίας των τριών αυτών κοινωνικών θεσμών στην ζωή του σύγχρονου ανθρώπου. Ταυτόχρονα αναδεικνύεται και η σημασία της διαφορετικότητας, της διαπολιτισμικότητας και του αλληλοσεβασμού σε οτιδήποτε ξένοδιαφορετικό από τον οικείο πολιτισμό σε εμάς. Έννοιες πολύ σημαντικές σε μια χώρα που καλείται να συνυπάρξει με πολλές και διαφορετικές κουλτούρες. Γίνεται επίσης αντιληπτό, πως οι εικόνες και οι πηγές που χρησιμοποιήθηκαν από τη συντακτική ομάδα, έχουν άμεση και έμμεση σχέση τόσο με τους τίτλους των ενοτήτων, όσο και με τους στόχους που προτείνει το Αναλυτικό πρόγραμμα σπουδών, κάνοντας ταυτόχρονα τον ρόλο τους περισσότερο υποστηρικτικό στο θεωρητικό πλαίσιο του μαθήματος. Έχοντας ως στόχο να αποτελέσει κινητήρια δύναμη για τον εκπαιδευτικό ώστε να θέσει προβληματισμούς, να αναζητήσει την κριτική σκέψη και τον διάλογο με τους μαθητές, σε σύγχρονα προβλήματα της κοινωνίας, με στόχο να τους ευαισθητοποιήσει και να τους καταστήσει ενημερωμένους πολίτες. Συνεπώς, κρίνεται αναγκαία η περαιτέρω διερεύνηση του θέματος, το οποίο ήδη έχει αναδειχθεί μέσα από την υπάρχουσα πλούσια βιβλιογραφία, αναφορικά με τη μελέτη και την ανάλυση των σχολικών εγχειριδίων. This research paper entitled Sociology at school: Semiotics Analysis of the senior year of the high school textbook, which was part of the graduate program Semiotics and Communication, University of Western Macedonia, Preschool Division. This paper attempts to analyze the images, titles and sources of the textbook of Sociology of the senior year of high school, with semiotic analysis tools. The relationship of the images will be studied with the title of each section and the analysis of the relationship of images and sources to their objectives established by the Ministry of Education through the curriculum. Through this paper, the way in which images and sources in this textbook are presented, styles used and the way they suggest their reinforcing and supporting role, in order to create a sensitive environment in modern social issues, will be investigated. Accordingly, we will study how the concepts of family, school and inter-culturalism, through images, after a series of criteria that are detailed in the methodology, are presented. The aim of this study is to research the relationship or not of the images with titles of the modules but also the direct / indirect / or no connection between the images and the sources with the objectives of the curriculum. To carry out the investigation methodological analysis tools semiotic were used and the Greimas model (1996) as used by Lagopoulos & Boklund-Lagopoulou (2016) and Christodoulou (2013) was adopted. Analysis of titles, images and sources has derived some conclusions as to the relationship of all the above with codes. After the analysis concepts mentioning social codes, educational, cultural, family, etc. were identified that complement the concept of family, education and multiculturalism. Through the processing of these concepts we are led to the search of the importance of these three social institutions in the life of modern man. Simultaneously highlighted is the importance of diversity, multiculturalism and mutual respect to anything foreign-different to our familiar culture. Concepts very important in a country which is to coexist with many different cultures. It is also understood that the images and sources used by the editorial team, are directly or indirectly connected with both the module titles, and the objectives proposed by the curriculum, while making their role more supportive in the theoretical framework of the course. Aiming to become a driving force for the teacher to raise concerns, seek critical thinking and dialogue with students, concerning contemporary problems of society in order to raise awareness and to make them informed citizens. It is therefore necessary to further investigate the issue, which has already emerged through the existing rich literature regarding the study and analysis of school textbooks.en_US
dc.format.extent145 σ.
dc.language.isoελληνικήen_US
dc.publisherΠανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας. Παιδαγωγικό Τμήμα Νηπιαγωγώνen_US
dc.subjectΚοινωνιολογίαen_US
dc.subjectΣημειωτική ανάλυσηen_US
dc.subjectΣχολικό εγχειρίδιο Κοινωνιολογίαςen_US
dc.subjectSociologyen_US
dc.subjectSemiotics analysisen_US
dc.subjectThe textbook of Sociologyen_US
dc.titleΗ Κοινωνιολογία στο σχολείο: Σημειωτική ανάλυση του σχολικού εγχειριδίου της Γ' Λυκείουen_US
dc.typeΜεταπτυχιακή διπλωματική εργασίαen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record