Ηλεκτρονικό βιβλίο: εξέλιξη, χαρακτηριστικά και δυνατότητες στο χώρο της εκπαίδευσης
Abstract
Η παρούσα εργασία έχει σκοπό να προβάλλει, να αναδείξει και να επαναπροσδιορίσει τις δυνατότητες του ηλεκτρονικού βιβλίου και συνολικότερα των Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών, στην εκπαίδευση, παρουσιάζοντας τα οφέλη που προσφέρει η χρήση τους στο γενικό αλλά και στον ειδικό πληθυσμό.
Εστιάζοντας περισσότερο στη συμβολή του Ηλεκτρονικού βιβλίου θα ακολουθήσει ένας σύντομος λειτουργικός ορισμός της έννοιας, τα χαρακτηριστικά του, συσκευές ανάγνωσης, παγκόσμια αγορά eBook καθώς και η εξελικτική του πορεία μέσα στις τελευταίες δεκαετίες. Στην εν λόγω εργασία παρατίθενται τόσο τα πλεονεκτήματα όσο και τα μειονεκτήματα που είναι συνυφασμένα με τα ίδια τα eBook αλλά και με την χρήση τους στην μαθησιακή διαδικασία. Ιδιαίτερη αξία για το φαινόμενο eBook έχουν τα ψηφιακά δικαιώματα που προστατεύουν από περιπτώσεις λογοκλοπής και παρουσιάζονται σε αδρές γραμμές. Ακολουθεί μία κριτική ματιά στις αλλαγές που θα συνοδεύσουν το ηλεκτρονικό βιβλίο και την ενσωμάτωση του στις σχολικές αίθουσες, όπως και στη στάση εκπαιδευτικών και μαθητών απέναντι στο ηλεκτρονικό βιβλίο και τις ΤΠΕ.
Μία νέα διάσταση που μπορούν να προσφέρουν οι ΤΠΕ στη σχολική αίθουσα είναι αυτή της ψηφιακής αφήγησης η οποία μπορεί πραγματοποιηθεί με τη χρήση Η/Υ στη θέση του βιβλίου του παραμυθιού. Σε αυτό το στάδιο θα διευκρινιστεί η σχέση της ψηφιακής αφήγησης με την εκπαίδευση, τη διδασκαλία λογοτεχνίας, και την ανάπτυξη των παιδιών. Συμπληρωματικά παρουσιάζονται τα στάδια δημιουργίας μιας ψηφιακής ιστορίας, ο απαιτούμενος εξοπλισμός και φυσικά τα σχετικά μαθησιακά οφέλη. Η αναφορά στην ψηφιακή αφήγηση ολοκληρώνεται με τις προϋποθέσεις για την χρήση Η/Υ στο πρόγραμμα του νηπιαγωγείου και με εφαρμοσμένα παραδείγματα παρεμβάσεων ψηφιακής αφήγησης της Γκουτσιουκώστα στο 4ο πανελλήνιο συνέδριο ένταξης των ΤΠΕ στην εκπαίδευση.
Το δεύτερο μέρος της εργασίας συμπληρώνει και ολοκληρώνει το πρώτο παρουσιάζοντας ορισμένες, μελλοντικές, εκπαιδευτικές πρακτικές που συνδυάζουν τη χρήση ηλεκτρονικού βιβλίου, δημιουργικής γραφής και ψηφιακής αφήγησης.
The purpose of this dissertation is to highlight the benefits that education has by using eBooks and Information and Communication Technologies. Among others, it presents a short definition of eBook, the history of eBook, some featured characteristics, some eBook readers and its position into the global market. The advantages and disadvantages of an eBook are also pointed out as well as some benefits and harmful effects that correlate with education. Another issue that this dissertation analyses is digital storytelling, namely the sectors of education which are influenced by digital storytelling and the effect that has at the development of a child are mentioned below. The levels of creating a digital story and the educational benefits of digital storytelling are presented in the dissertation. At the second part, five activities in literature are suggested which combine the use of eBook, digital storytelling and creative writing techniques.