Show simple item record

dc.contributor.advisorΚαριώτογλου, Πέτρος
dc.contributor.authorΧατζηαναγνώστου, Χαρίκλεια
dc.date.accessioned2018-02-01T15:01:37Z
dc.date.available2018-02-01T15:01:37Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttps://dspace.uowm.gr/xmlui/handle/123456789/866
dc.description.abstractΣκοπός της παρούσας μελέτης ήταν η ανάπτυξη, εφαρμογή και αξιολόγηση μιας Διδακτικής Μαθησιακής Ακολουθίας για τη διδασκαλία του κύκλου του νερού σε παιδιά ηλικίας 10-11 ετών και πιο συγκεκριμένα: 1) της αξίας του νερού ως κοινωνικό αγαθό και ως φυσικό πόρο, 2) των επιμέρους φαινομένων του κύκλου του νερού, 3) του ρόλου της θερμότητας στις αλλαγές φυσικών καταστάσεων και στον κύκλο του νερού, 4) ότι το νερό από τη στιγμή που πέφτει στο έδαφος μπορεί να ακολουθήσει είτε το φαινόμενο της επιφανειακής απορροής είτε της διήθησης ανάλογα με τη διαπερατότητα του εδάφους, 5) της επιρροής των ανθρώπινων δραστηριοτήτων στον κύκλο του νερού, 6) της διατήρησης της ποσότητας κατά τη διάρκεια των αλλαγών της φυσικής κατάστασης του νερού, 7) της ανακύκλωσης του νερού στη φύση μέσω του υδρολογικού κύκλου χωρίς να αλλάζει σε ποσότητα, 8) της περιγραφής του κύκλου του νερού σαν σύνολο, 9) ότι ένα μοντέλο δεν είναι αντίγραφο της πραγματικότητας, 10) ότι ένα φαινόμενο μπορεί να αναπαρίσταται από περισσότερα από ένα μοντέλα και 11) της περιγραφής – εξήγησης αντικειμένων ή φαινομένων ως τον ρόλο των μοντέλων. Η εφαρμογή της Διδακτικής Μαθησιακής Ακολουθίας που αναπτύχθηκε πραγματοποιήθηκε σε περιοχή της Ανατολικής Θεσσαλονίκης την περίοδο Μαΐου 2017. Σε αυτή συμμετείχαν οι 20 μαθητές ενός τμήματος της Ε΄ τάξης του Δημοτικού Σχολείου. Η επίτευξη των στόχων που τέθηκαν αξιολογήθηκε από την ανάλυση των αποτελεσμάτων των ερωτηματολογίων προ-ελέγχου και μετα-ελέγχου, του αναστοχαστικού κειμένου της ερευνήτριας και του φύλλου παρατήρησης που συμπλήρωσε η εξωτερική παρατηρήτρια. Από τα αποτελέσματα της έρευνας φαίνεται ότι υπήρξαν ποιοτικές βελτιώσεις στις απαντήσεις των παιδιών σχετικά με τους στόχους που τέθηκαν. Συγκεκριμένα, σχετικά με την αξία του νερού φάνηκε ότι τα παιδιά γνώριζαν για τη σημαντικότητα του νερού για τον άνθρωπο και σε μικρότερο βαθμό για τη σημαντικότητά του για τα άλλα έμβια όντα. Μετά τη διδασκαλία οι γνώσεις τους για τη σημαντικότητα του νερού για τα άλλα έμβια όντα αυξήθηκαν, συνέχιζαν όμως να δίνουν έμφαση στον άνθρωπο. Ως προς τα επιμέρους φαινόμενα του κύκλου του νερού, ένα μεγάλο μέρος των παιδιών φαίνεται ότι τα γνώριζε πριν τη διδασκαλία και μετά σχεδόν όλα τα παιδιά. Σε σχέση με το ρόλο της θερμότητας στις αλλαγές φυσικών καταστάσεων και στον κύκλο του νερού και την επιρροή των ανθρώπινων δραστηριοτήτων, αν και σε μεγάλο βαθμό τα παιδιά τα γνώριζαν, οι στόχοι κατακτήθηκαν καθώς σχεδόν όλα τα παιδιά απάντησαν σωστά στο τεστ μετα-ελέγχου. Επίσης, ο στόχος της αναγνώρισης των δυο εναλλακτικών δρόμων της επιφανειακής απορροής και της διήθησης ανάλογα με τη διαπερατότητα του εδάφους κατακτήθηκε. Όσον αφορά τη διατήρησης της ποσότητας κατά τη διάρκεια των αλλαγών της φυσικής κατάστασης του νερού, τα παιδιά φαίνεται ότι την έμαθαν και μάλιστα η βελτίωση ήταν σημαντική. Αντίθετα, η βελτίωση σχετικά με την ανακύκλωση του νερού στη φύση μέσω του υδρολογικού κύκλου ήταν μικρή και όχι σημαντική. Σχετικά με την περιγραφή του κύκλου του νερού σαν σύνολο, η βελτίωση ήταν ικανοποιητική καθώς οι σωστές απαντήσεις σχεδόν διπλασιάστηκαν, αν και υπήρχε περιθώριο περαιτέρω βελτίωσης. Ως προς την αναγνώριση της περιγραφής – εξήγησης αντικειμένων ή φαινομένων ως τον ρόλο των μοντέλων η βελτίωση ήταν μικρή και δεν ήταν σημαντική σε αντίθεση με τους δυο στόχους που σχετίζονται με τη φύση των μοντέλων, όπου η βελτίωση των παιδιών ήταν σημαντική. The purpose of the present study was the development, implementation and evaluation of a Teaching Learning Sequence to teach the Water Cycle to children in the age of 10-11 years old and more specifically: 1) the value of the water as a social good and a natural resource, 2) the individual phenomena of the water cycle, 3) the role of heat in the changes of state of water and in the water cycle, 4) that when the water reaches the ground, it can follow the phenomenon of runoff or the phenomenon of infiltration depending on the permeability of the ground, 5) the impact of human activities on the water cycle, 6) the conservation of water during the changes of state of water, 7) the recycling of water in nature through the water cycle without changing in amount, 8) the description of water cycle as a whole, 9) that a model is not a replica of reality, 10) that a phenomenon can be represented from more than one models, 11) the description – explanation of objects or phenomena as the role of models. The implementation of the Teaching Learning Sequence that was developed took place in a region of East Thessaloniki during May 2017 and participated 20 students of a class in the fifth grade of the elementary school. Accomplishment of the goals that were set was evaluated by the analysis of the results of the pre-test and post-test questionnaires, of the researcher’s reflective text and of the external observator’s completed observation sheet. Qualitative improvements in the children’s answers became obvious from the research’s results, regarding the goals that were set. Specifically, regarding the value of the water it was obvious that the children knew about the importance of water for human beings and in a smaller degree about the importance of water for the other living beings. After teaching, their knowledge about the importance of water for the other living beings was increased. However, they kept giving priority to the human beings. As for the individual phenomena of the water cycle, a big part of the children knew about them before teaching and after it almost all children. In relation to the role of heat in the changes of state of water and in the water cycle and the impact of human activities on the water cycle, although children already knew about them before teaching in a great degree, the goals were achieved since almost all children answered correctly the post-test questionnaire. Also, the goal of recognizing the two alternative ways of runoff and infiltration depending on the permeability of the ground was achieved. With regard to the conservation of water during the changes of state of water, children learned it and the improvement was important. On the contrary, the improvement regarding the recycling of water in nature through the water cycle was small and not important. In regard to the description of water cycle as a whole, the improvement was satisfactory as the correct answers almost doubled, although there was room for further improvement. As for the description – explanation of objects or phenomena as the role of models, the improvement was small and not important, in contrast with the two last goals which are related to the nature of models where the improvement was important.en_US
dc.language.isoελληνικήen_US
dc.publisherΠανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας. Τμήμα Νηπιαγωγώνen_US
dc.subjectεκπαίδευση στις φυσικές επιστήμεςen_US
dc.subjectδιδακτικές μαθησιακές ακολουθίεςen_US
dc.subjectκύκλος του νερούen_US
dc.subjectδημοτικό σχολείοen_US
dc.subjectscience educationen_US
dc.subjectteaching learning sequenceen_US
dc.subjectwater circleen_US
dc.subjectprimary schoolen_US
dc.titleΑνάπτυξη, εφαρμογή και αξιολόγηση μιας Διδακτικής Μαθησιακής ακολουθίας, για τον κύκλο του νερού, για την Ε' τάξη του Δημοτικού Σχολείουen_US
dc.typethesisen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record